با افزایش سن در نقاط مختلف صورت خطوط چروک ظاهر می شوند . این خطوط بویژه در ناحیه پیشانی ، خط اخم و خطوط دور چشم بعلت انقباض عضلانی بوده و اگر بموقع درمان شود،مانع از تبدیل خطوط موقت انقباض به خطوط دائم (که در حالت استراحت هم وجود دارند)می شوند. با تزریق بوتاکس که نوعی پروتئین حاصل از یک باکتری است می توان از انقباض این عضلات و ایجاد چروک پیشگیری و چروکهای موجود را درمان نمود و چهره ای شادابتر و جذابتر ایجاد کرد.

موارد کاربرد

۱- برای پیشگیری از چروک بعد از ۲۰ سالگی و درمان چروک در سنین بالاتر کاربرد دارد.

۲- برای درمان خطوط ناحیه پیشانی ، اطراف چشم و خط اخم توصیه می گردد.

۳- برای بالا بردن ابرو ( لیفت ابرو ) یک روش غیر جراحی است . (در صورت تمایل بیمار می توان ابروی او را بالاتر برد)

۴- برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست بکار می رود.

موارد منع مصرف

۱ – خانمهای باردار و شیرده

۲ – بیماران با نارسایی حاد کلیوی

۳ – بیماریهای عصبی عضلانی مانند : میاستنی گراویس ، سندرم ایتون لامبرت و ALS

4 – مصرف کنندگان داروهای ضد انقعاد مثل هپارین و وارفاین

۵ – کسانیکه آمینو گلیکوزید (مانند جنتامایسین و آمیکاسین) طی یک هفته قبل از بوتاکس مصرف کرده باشند.این افراد بعد از یک هفته از قطع دارو می توانند بوتاکس بزنند.

روش تزریق بوتاکس

تزریق معمولا در مطب پزشکان یا درمانگاه ها به‌ صورت سرپایی انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن ندارد. از آنجا که این تزریق با سوزن‌های بسیار ظریف انجام می‌شود، دردناک نیست و نیازی به بی‌حسی ندارد.

برای این کار پزشک پس از ضد‌عفونی کردن پوست صورت ، با استفاده از سرنگ انسولین مقادیر کمی از بوتاکس را در بالای ابروها، پیشانی و اطراف چشم تزریق می‌کند. البته ممکن است در محل تزریق، سوزش و قرمزی خفیف ایجاد ‌شود که ظرف چند ساعت برطرف می‌شود.

نتایج درمان

اثر بوتاکس از دو ساعت بعد از تزریق شروع شده و طی ۳ الی ۵ روز قابل دیدن می شود و بعد از ۱۴ تا ۲۱ روز به حداکثر می رسد.دوام تاثیر بوتاکس حدود ۴ الی ۶ ماه می باشد و بعد از این مدت اثر آن از بین می رود.

بوتاکس پس از تزریق ، جذب عضله می‌شود و در انتهای اعصابی که فرمان انقباض را به عضلات می‌رسانند مستقر می‌شود . در این محل بوتاکس از آزاد شدن یک واسطه شیمیایی به نام استیل کولین – که مسئول انقباض عضلانی است- جلوگیری می‌کند، در نتیجه دستور انقباض به عضله نمی‌رسد و در حقیقت نوعی فلج عضلانی موقت ایجاد می‌شود که ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد. عدم ‌انقباض عضلات زیر پوستی باعث محو شدن و از بین رفتن چین و چروک‌های پوست می‌شود.

عوارض

استفاده از داروها و یا انجام عمل جراحی علاوه بر این‌ که فوایدی دارند، ممکن است عوارضی منفی هم به همراه داشته باشند. معمولا آثار منفی روش‌های درمانی بسیار اندک است به عنوان مثال استفاده از روش بوتاکس ممکن است در موارد اندکی آثاری منفی ایجاد کند ولی این موارد اندک دلیل قانع ‌کننده‌ای برای کنار گذاشتن این روش نیست.

حساسیت بدن فرد، استفاده از مواد نامناسب و یا تزریق نادرست از مهمترین دلایلی است که موجب می‌شود روش بوتاکس عوارضی منفی داشته باشد. این عوارض در صورت بروز باید به دقت بررسی شوند تا علت آنها مشخص شود.در صورت استفاده صحیح و به موقع از یک دارو و یا یک عمل جراحی، قطعا عوارض منفی آن نیز کاهش می‌یابد بوتاکس نیز یکی از این روش‌هاست که باید پس از بررسی کامل از سوی متخصص اعمال شود.

عوارض پس از درمان معمولا کوتاه‌مدت است و به صورت کبودی و درد در ناحیه تزریق مشاهده می‌شوند. همچنین این روش درمانی در برخی افراد موجب ابتلا به درد در ناحیه پیشانی می‌شود و در عین حال مواردی مشاهده شده که سردرد افراد مبتلا به میگرن با تزریق بوتاکس کاهش یافته است.

افتادگی پلک و یا ابروها از جمله عوارض اجتناب‌ ناپذیر این روش درمانی است که معمولا پس از درمان در یک تا سه درصد افراد مشاهده می‌شود البته این عوارض کوتاه‌مدت هستند و با گذشت ۲ تا ۶ هفته پس از تزریق رفع می‌شوند.

زمانی که فردی روش بوتاکس را انتخاب و به مطب پزشک مراجعه می‌کند، پزشک موظف است فواید و عوارض ناشی از این روش را برای بیمار تشریح کند و در نهایت انتخاب با بیمار است.

مراقبت های پس از عمل

دوره بهبود بعد از عمل ساده و اغلب بدون دردسر می باشد اثر تزریق انجام شده ۲تا۳ روز بعد  ظاهر شده و تا دوهفته ادامه می یابد و نتایج ایجادشده بین ۲ تا ۶ ماه پدیدار است.

دوران بهبودی

معمولا این دوران بهبودی بدون درد می باشد درصورت وجود درد خفیف می توانید استامینوفن را امتحان کنید. اما دقت فرمائید ازمصرف آسپرین و فراورده های مشابه از دو هفته قبل از تزریق و چند روزبعد خودداری فرمائید.

در دوران بعد از تزریق ازمالش بیش ازحد آن ناحیه خودداری فرمائید چرا که باعث پراکنده شدن ماده تزریقی می شود که به خصوص در اطراف چشم ممکن است باعث افتادگی پلک یا دوبینی شود.

علاوه بر آن بهتر است در دوران بعد ازتزریق بوتاکس درهنگام خواب سرخود را بالا نگه دارد در۲۴ ساعت اول درناحیه تزریق یخ بگذارید.

به غیر ازموارد فوق شما می توانید فعالیت و رژیم غذائی داشته باشید اگر هر گونه مشکل غیرعادی کبودی یا درد شدید داشتید با پزشک خود تماس بگیرید.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)