بسیاری از بیماران که از خرخر کردن شبانه رنج می برند، از درمان قطعی آن نا امید هستند اما باور کنید این درمان ناممکن نیست . بسته به علت خرخر درمان آن هم متفاوت خواهد بود. طبیعی است برای کسی که دارای اضافه وزن است کاهش وزن بسیار سودمند خواهد بود. اگر خرخر با وقفه تنفسی همراه نباشد با اقدامات ساده به میزان زیادی می توان از شدت آن کاست، ولی اگر خرخر شدید باشد و با وقفه تنفسی نیز همراه باشد معمولا با این مراقبت ها مشکلات برطرف نمی شود و ممکن است نیاز به جراحی باشد.

علت خرخر چیست؟

خروپف کردن به علت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان)، هنگامی که ریه ها در مقابل مجاری هوایی مسدود شده وهوا را به درون می کشند بوجود می آید.
چنین وضعیتی معمولاً هنگامی رخ می دهد که عضلاتی که راههای هوایی را باز نگه می دارند هنگام خواب بیش از حد شل شوند یا هنگامی که بافت های اضافی در این قسمت وجود داشته باشد. هر وضعیت یا ماده ای که باعث شل شدن عضلات این ناحیه یا منجر به ساخته شدن بافت چربی در آن شود می تواند به خرخر منجر شود، از جمله: نوشیدن مشروبات الکلی، مصرف داروهایی مانند داروهای خواب آور، داروهای ضدسرماخوردگی یا آنتی هیستامین ها، خوابیدن بر روی متکای بیش از حد نرم یا بزرگ، به پشت خوابیدن و داشتن اضافه وزن.
انسداد مجاری هوایی و در نتیجه خرخر کردن همچنین ممکن است ناشی از بد شکلی ساختمان بینی از جمله، کام نرم یا زبان کوچک یا بیش از حد دراز یا انحراف تیغه میانی بینی باشد.
در کودکان بزرگی لوزه ها اغلب باعث خرخر کردن می شود. هر بیماریی که باعث انسداد مجاری هوایی ریه ها شود از جمله آسم می تواند به علت انسداد به خرخر بینجامد؛ سیگار کشیدن نیز با تحریک مجاری هوایی می تواند خرخر کردن را بدتر کند.

از خرخر شبانه بترس

خیلی از اوقات خود ما متوجه خرخر کردن مان نیستیم و معمولا وقتی یکی از نزدیکان به ما ایراد می‌گیرد که با خرخر کردن مانع خواب او شده‌ایم، از او دلخور می‌شویم و با خودمان می‌گوییم خبر ندارد که خودش چه خر و پفی می‌کند! اما واقعا لازم است از چنین انسان دلسوزی، تشکر هم بکنیم، چون خرخر شبانه اگر به‌دلیل قطع تنفس در زمان خواب ایجاد شده باشد، ممکن است در آینده خطراتی برایمان به ‌وجود بیاورد و لازم است که هرچه زود‌تر آن را درمان کنیم.
این بیماری به‌دلیل از خواب پریدن‌های مکرر و خستگی روز بعد باعث افزایش تصادفات اتومبیل تا ۷ برابر می‌شود، به‌طوری که هر سال ۱۴۰۰ نفر از رانندگان به همین علت می‌میرند.
علاوه بر این، خرخر مداوم ناشی از انسداد راه هوایی اگر درمان نشود می‌تواند باعث افزایش فشار خون، نارسایی و حمله قلبی و سکته مغزی هم بشود.
اختلال در حافظه، افسردگی و ترش کردن معده هم از دیگر عوارض آپنه خواب است. در بچه‌ها ممکن است باعث بیشتر شدن احتمال ابتلا به اختلال بیش فعالی و کم توجهی (ADHD)، مشکلات رفتاری و یادگیری در آنان شود.

 

چگونه می شود از خـُرخـُر پیشگیری کرد؟

با انجام اقدامات زیر شاید بتوانید از به وجود آمدن خرخر جلوگیری کنید:
- کاهش وزن را مد نظر قرار دهید:
اغلب افرادی که خـُرخـُر می کنند اضافه وزن دارند. ثابت شده است کاهش وزن حتی به اندازه سه تا چهار کیلوگرم می تواند دست کم باعث کاهش خـُرخـُر شود.
- از خوردن غذاهای سنگین و نوشیدن مشروبات الکلی اجتناب کنید:
نوشیدن الکل یا خوردن غذا به مقدار زیاد در شب باعث شل شدن عضلات مجاری هوایی و افزایش احتمال خـُرخـُر می شود.
- سیگار را ترک کنید:
  سیگار کشیدن باعث پرخونی مخاط بینی و ریه ها می شود و با انسداد نسبی این مجاری، خـُرخـُر به وجود می آورد.
- به پهلو بخوابید:
افرادی که به خـُرخـُر شدید مبتلا هستند، در هر وضعیتی که بخوابند خـُرخـُر می کنند؛ اما به غیر از این گروه افراد، معمولاً خـُرخـُر هنگام خوابیدن به پشت به وجود می آید و با خوابیدن به پهلو، خـُرخـُر فروکش می کند. یک راه برای آنکه در طول شب به پهلو بخوابید آن است که در پشت لباس خواب خود یک جیب بدوزید و جسمی سخت مثلاً یک توپ تنیس را در آن قرار دهید؛ به این ترتیب خوابیدن روی پشت آزارنده می شود و عادت می کنید به پهلو بخوابید.
- بدون بالش بخوابید:

بالش ها به خصوص بالش های خیلی نرم باعث خم برداشتن گردن و در نتیجه انسداد مجاری هوایی و خـُرخـُر می شوند

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)