آیا صحیح است دندانی که معالجه ریشه شده، شکننده می‌گردد؟

دندانی که پالپ آن درگیر می‌شود، معمولاً دارای پوسیدگی وسیع بوده که مقدار زیادی از مینا و عاج را از بین برده است و گاهی دندانپزشک ناچار می‌گردد که مقداری از نسج سالم دندان را نیز برای دسترسی به پالپ بتراشد که مجموعه این عوامل بعلاوه خشک شدن دندان بر اثر از دست دادن تغذیه داخلی سبب می‌گردد که دندان ضعیف و شکننده گردد که جای نگرانی ندارد، چونکه با ترمیم‌های خاص و یا روکش نمودن دندان می‌توان بر این نقیصه، چیره شد.

اگر درمان ریشه دندان شکست خورد، درمان بعدی چیست؟

اکثر دندانهایی که معالجه ریشه آنها با عدم موفقیت همراه شده را می‌توان با جراحی‌های اندودونتیکس نجات داد. در مواردی که درمان معالجه ریشه دندان به شکست می‌انجامد. هنوز می‌توان دندان را نجات داد. در این موارد بعد از انجام بی‌حسی، دندانپزشک بافت لثه را به آرامی کنار زده و بافتهای آماسی انتهای ریشه را خارج نموده و یک پرکردگی نیز در ته ریشه جهت ممانعت از عود ضایعه قرار می‌دهد.
نحوه معالجه ریشه دندان و مراحل درمان
بعد از انجام بی‌حسی (در مواردی که نیاز باشد)، درمان شامل مراحل زیر است:
مرحله یک: دستیابی به کانال
مرحله دوم: تعیین طول ریشه
مرحله سوم: تمیز کردن و شکل دادن کانالها
مرحله چهارم: پرکردن کانال
مرحله پنجم: ترمیم موقت
مرحله ششم: ترمیم دائم  و

دندانپزشک بعد از بی‌حس نمودن دندان ( در مواردی که لازم است) اقدام به برداشتن پوسیدگی و تراش حفره دسترسی به پالپ دندان نموده و پالپ عفونی و بیمار را از ریشه خارج می‌کند و بعد از تمیز نمودن و خشک کردن مجرای ریشه و دندان جای خالی پالپ را با موادی که به همین منظور ساخته شده‌اند پر می‌کند. هر گاه دندانپزشک به عدم وجود عفونت اطمینان پیدا کند کانالهای ریشه و فضای پالپ را پر می‌کند و سپس ترمیم قسمت تاجی دندان صورت می‌گیرد. بعد از درمان ریشه، نحوه ترمیم تاج دندان بستگی به نسج باقیمانده و دندان مبتلا دارد. در دندانهایی که متحمل نیروهای سنگین جویدن هستند و یا پوسیدگی آنها شدید بوده توصیه می‌گردد که با ترمیم‌های مطمئن‌تر روکش دندان چون روکشهای فلزی و چینی بازسازی شوند. در طول مراحل ترمیم، بسته به تشخیص دندانپزشک ممکن است پرتونگاری در دفعات انجام گیرد.

انواع روکش دندان

۱- روکش چینی فلزی (PFM): که بخش درونی (Frame) آن از فلز و بخش بیرونی آن از جنس چینی دندانپزشکی ساخته می شود. فریم فلزی می تواند از طلا یا آلیاژهای نیکل، کروم و کبالت ساخته شود.
۲- ژاکت کراون: که فاقد بخش پشتیبانی کننده درونی (فریم) است. این نوع روکش به دلیل توانایی کمتر در تحمل فشارهای ناشی از جویدن به دلیل فقدان فریم، در دندان های جلو کاربرد دارد. این روش به دلیل حذف لایه فلزی، شفافیت بیشتر و نیاز کمتری به تراش دندان دارد.

۳- روکش های تمام چینی: در این روش، بخش درونی (فریم) به جای فلز از نوعی سرامیک تقویت شده به عنوان هسته مرکزی استفاده می شود. این روش گران تر از روش PFM بوده و در موارد وجود حساسیت به هر نوع فلز در بیمار یا به دلایل زیبایی، مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا بهتر نیست بجای روت کانال تراپی دندان بیمار کشیده شود ؟

خیر ؛ چون معمولاً یک روت کانال تراپی و پرکردگی تاج دندان مستلزم هزینه کمتری است تا کشیدن و جایگزین کردن دندان از دست رفته با هر نوع پروتز یا دندان مصنوعی

دردبعدازعصب کشی

بسیاری از افراد وقتی که دندان آنها تحت درمان ریشه (عصب کشی) قرار می گیرد تا چندین روز همچنان درد را تجربه می کنند. بنابراین این یک یافته ی طبیعی است و حتی ۲ هفته درد بعد از عصب کشی عجیب نیست. مهمترین عواملی که درد بعد از عصب کشی را پیشگویی می کنند درد قبل از درمان است یعنی هر چه فرد قبل از درمان درد بیشتری داشته باشد بعد از درمان نیز درد را به مدت بیشتری و با میزان بیشتری تجربه می کند. یکی دیگر از عواملی که میتواند باعث درد بعد از درمان شود خروج مواد حین درمان است. در حین عصب کشی از مواد مختلفی شامل شستشو دهنده ها، مواد پر کننده و … استفاده می شود که خروج این مواد از انتهای ریشه دندان می تواند باعث درد بعد از درمان شود.
در هر حال در صورتی که بعد از عصب کشی هنوز درد را تجربه می کند جای نگرانی نیست باید چند روزی صبر کنید تا به تدریج درد شما ساکت شود. اکثر دندانپزشک ها برای کاهش درد بعد از درمان به بیماران خود مسکن تجویز می کند که مصرف منظم و به موقع آنها می تواند تجربه درد را به میزان زیادی کاهش دهد. مسکن هایی مثل بروفن ، ژلوفن ، استامینوفن کدئین و … بیشترین کاربرد را در دندانپزشکی دارند که اندازه و نوع مصرف آنها را می توانید از دندانپزشک خود سوال کنید.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)