حتماً در طول زندگی در قفسه سینه خود گاهی احساس درد داشته اید و اکثراً خودبخود یا با مراجعه به پزشک بر طرف شده و علت مهمی نداشته است. جالب است بدانید شایعترین علت درد قفسه سینه ، عوامل غیر قلبی است.

۱- مشکلات قلبی

اگر درد قفسه سینه با مشکلات قلبی و یا حمله قلبی در ارتباط باشد ، علایم زیر را خواهد داشت :

- فشار و احساس  سنگینی در ناحیه سینه

- دردی سوزاننده که ممکن است به قسمت پشت، گردن، فک، شانه و دست ها به خصوص دست چپ کشیده شود.

- احساس تنگی نفس، تعریق، سرگیجه و تهوع

- احساس سبکی سر و ضعف ناگهانی

- تپش قلب و در کل نامنظمی ضربان قلب

اگر یکی از علائم بالا را داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

برای رفتن به نزد پزشک، خودتان رانندگی نکنید، زیرا بیشترین تخریب ماهیچه قلب در طول حمله قلبی، در ۶ ساعت اول حمله قلبی رخ می دهد . مراجعه اورژانسی به پزشک می تواند از تخریب ماهیچه قلب و یا حتی مرگ جلوگیری کند.

شایع ترین علامت سکته قلبی در مردان و زنان، درد و فشار در ناحیه فک و پشت در زمان سکته است .

۲- مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی زیر باعث بروز درد در ناحیه قفسه‌ سینه می شوند:

- سوزش سردل یا ترش کردن غذا: حس سوزش پشت استخوان سینه هنگامی که اسید معده از معده به داخل مری می رود.

- اختلالات بلع غذا : اختلالات مری که منجر به بلع دردناک غذا می شود.

- مشکلات کیسه صفرا یا لوزالمعده (پانکراس) : مشکلات و اختلالات در این دو قسمت می تواند درد را به ناحیه قفسه سینه منتقل کند و باعث ناراحتی شود.

۳- مشکلات ریوی

مشکلات مربوط به ریه ها یا شش ها که ممکن است منجر به درد قفسه سینه شود، شامل موارد زیر است :

- آمبولی ریه : وقتی جریان خون در رگ های شش ها مسدود شود (بیشتر به دلیل لخته خونی)، منجر به آمبولی ریه می شود.

- افتادگی شش ها : هنگامی رخ می دهد که هوا به فضای بین ریه و دنده ها نشت کند.

- فشارخون بالا در ریه ها : پرفشاری خون در رگ های ریه، منجر به بروز درد در این ناحیه می شود.

۴- درد قفسه سینه مربوط به ماهیچه و استخوان

این دردها شامل گرفتگی ماهیچه ها، آسیب دنده ها در اثر ضربه و  . . .است.

۵- عوامل دیگر

بیماری زونا و آبله مرغان با ایجاد بثورات پوستی بر روی قفسه سینه، باعث درد می شوند.

آنژین صدری چیست؟

درد قفسه سینه پشت جناغ ( ممکن است از شکم تا فک تحتانی و شانه ها باشد ) فشار دهنده ، سنگین ، خرد کننده بوده با فعالیت تشدید شده و با استراحت بهبود می یابد ممکن است همراه تهوع و استفراغ و تنگی نفس و تعریق و سبکی سر و کاهش یا افزایش فشار خون باشد.

علت آن : کاهش خونرسانی عروق کرونر

مهم :

در برخورد با فردی که درد در این ناحیه را دارد چه اقدامی بایستی انجام داد :

۱-     حفظ آرامش و خونسردی

۲-     در صورتیکه بیمار سابقه قلبی دارد بی حرکت نگه داشته شده و با اولین وسیله نقلیه در دسترس به مرکز درمانی اعزام شود.

۳-     اگر بیمار سابقه قلبی نداشته باشد نیز بررسی توسط مراکز تخصصی الزامی است.

نکته

باور غلط این است که اکثر مردم در برخورد با بیمار قلبی منتظر رسیدن آمبولانس و پرسنل تخصصی می شوند و زمان حیاتی ( Golden Time ) را از دست می دهند . در صورتیکه می توان با اقدام سریع و اعزام بیمار جان آنرا نجات داد.

راه های تشخیص

پزشک متخصص با کمک روش های زیر، علت اصلی ایجاد درد در قفسه سینه را تعیین می کند:

الکتروکاردیوگرافی

نوار قلب

آزمایش  خون

عکسبرداری با اشعه ایکس

سی تی اسکن

ام آر آی

تست استرس

انژیوگرافی

پیشگیری

روند شهرنشینی و صنعتی شدن ارتباط مستقیمی با افزایش درد قفسه سینه ناشی از بیماریهای قلبی دارد اما می توان این بیماریها را با رعایت برخی نکات به تاخیر انداخت.

۱-   کنترل رژیم غذایی : مصرف کم غذاهای چرب و شیرین و غذاهای کنسرو شده و افزایش مصرف سبزیجات و میوه تازه باعث افزایش طول عمر و سلامتی انسانها می شود.

۲-   دوری از استرس و هیجان : گرچه زندگی بدون استرس ممکن نمی باشد اما نحوه برخورد با استرس مهم است و آموزش در این خصوص از مهمترین ملزومات زندگی شهر نشینی است.

۳-   پرهیز از مواد مخدر و سیگار کشیدن : باور غلط این است که قلیان و سایر وسایل مشابه خطر چندانی ندارد اما در رفرانسهای علمی لغت Smoking شامل تمامی موارد می شود.

۴- ورزش و تحرک جسمی منظم تا حدود زیادی از بروز بیماریهای قلبی جلوگیری می کند.

درمان گیاهی درد قفسه سینه

اگر درد در سمت راست باشد این داروهای خانگی را امتحان کنید بسیار کارساز هستند

۱٫زانو زدن روی تخت

در مورد درد قفسه سینه،فورا زانو بزنید دراین موقعیت، سر به صورت پایین، وباسن  را در هوا قرار دهید. گاز به صورت خودکار از سیستم عبور می کند.

۲٫نوشیدن مایعات داغ

اگر درد به دلیل گاز شکم است،  یک فنجان آب داغ و یا هر نوشیدنی گرم دیگر مانند چای بنوشید.در همان لحظه مایع داغ ، گاز را از بدن شما بیرو نمی کند درد قفسه سینه بهتر می شود.

۳٫یخ گذاشتن

اگر درد قفسه سینه به علت  متورم شدن عضلات باشد، یک کیسه یخ بمدت ۱۰-۲۰ دقیقه قرار دهید. . سه بار در روز این روند را  تکرارکنید. تورم بعد از۴۸ تا ۷۲ ساعت کاهش می یابد.

۴٫سیر در شیر

به یک لیوان شیر.  ۶ تا ۸قطعه سیر خرد شده بریزید. شیر را بجوشانید و سیر را خوب بجوید دردق فسه سینه را کاهش می دهد.

۵٫زرد چوبه در شیر

مانند سیر،زرد چوبه گیاه دیگری است که برای درمان درد قفسه سینه مفید است.½قاشق چای از پودر زرد چوبه را با یک فنجان شیر ترکیب کنبد.به شیر گرم دو قاشق عسل و کمی فلفل سیاه و سفید بریزید.

۶٫آسپرین

این ساده ترین روش برای کاهش درد قفسه سینه  است. یک قرص آسپرین با یک لیوان آب.

۷٫جوش شیرین

یکی دیگر از درمان خانگی آسان برای درمان درد قفسه سینه اضافه کردن جوش شیرین در یک فنجان آب داغ است. نوشیدن آن اسیدیته بدن را آزاد می کند، در نتیجه  درد قفسه سینه تسکین میابد.

۸٫سرکه سیب

دو قاشق  سرکه سیب. که برای درمان گاز معده خوب است

۹٫دراز بکشید

هنگامی که درد دارید، بلافاصله بر روی تخت ، دراز بکشید و سر خود را بالاتر نگه دارید  اگر درد به علت اسیدیته باشد، گاز از بدن آزاد میشود.

۱۰٫  ماساژ پشت

هنگامی که درد ناگهانی قفسه سینه مواجه شدید، دراز بکشید پشت خود را ماساژ دهید

این توصیه ها برای درمان درد قفسه سینه  معمولی استاگر درد بیش از حد زیاد است باید به پزشک مراجعه کنید .

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)