این درمان که با عنوان درمان اندو نیز شناخته می شود به معنی معالجه پالپ دندان یا همان اعصاب و عروق داخل دندان است که به طور کلی به عصب دندان معروف شده است. به همین خاطر درمان پالپ دندان را نیز با کلمه عصب کشی می شناسند که چندان تعریف صحیحی از این درمان نیست. هدف از این درمان پاک کردن کانال های دندانی که حاوی اعصاب و عروق عفونی هستند از عفونت و محافظت از آنها برای جلوگیری از عفونت های بعدی است. کلمه روت کانال که به غلط با درمان ریشه یکی شده است به معنی یک قسمت تو خالی در مرکز دندان است که حاوی بافت عصب، رگ های خونی و بعضی سلولهای دیگر است. روت کانال قسمتی از ساختمان دندان است درحالی که درمان ریشه و یا درمان اندودونتیک عملی است که طی آن درمان پالپ عفونی دندان صورت می گیرد. با این حال این درمان به روت کانال نیز معروف شده است.

پالپ (یا همان عصب) دندان از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

پالپ دندان در مرکز آن قرار گرفته و قسمتی از آن در تاج و قسمت دیگر در ریشه دندان و در داخل کانال آن قرار دارد. پالپ حاوی بافت نرمی است که عاج دندان را می سازد و به بافت های سخت دندان شامل عاج و مینا رطوبت می رساند و آنها را تغذیه می کند. احساس گرما، سرما، و درد توسط این قسمت از دندان صورت می گیرد. پالپ از شبکه ای از اعصاب و رگ های خونی تشکیل شده است.

اگر پالپی که آلوده شده و ملتهب و دردناک است خارج نشود و به عبارتی معالجه انجام نگردد، چه اتفاقی می افتد؟

معمولاً درد آن بیشتر شده و بیمار را اذیت می کند، ولی مواردی وجود دارد که درد فروکش می کند. باید توجه داشت که از بین رفتن درد دندان نشانة بهبودی پالپ دندان نیست و عفونت به سیر خود ادامه می دهد. سرایت عفونت به استخوان انتهای ریشه باعث ایجاد گرانوم، کیست و یا آبسه می گردد که خود درد و ناراحتی ثانویه ای را به دنبال دارد. در صورت عدم معالجه ریشه دندان سیر بیماری نهایتاً منجر به کشیدن و یا از دست دادن دندان خواهد شد.

چه مراقبت هایی لازم است تا دندان نیاز به معالجه عصب نداشته باشد؟

با مراجعه و معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت اصول بهداشت دهان ودندان و ترمیم پوسیدگی ها در مراحل اولیه موردی برای درمان ریشه دندان بوجود نمی آید.

عواقب بعد از عصب کشی

پس از اینکه معالجات روت کانال تمام شد و دندان توسط مواد ترمیمی مناسب محافظت شد. این دندان مثل سایر دندانها بایستی برای همیشه باقی بماند. مراقبت ویژه توسط بیمار جهت بهداشت خوب و بازدید مرتب توسط دندانپزشک به این امر کمک شایانی می‌نماید. بعد از عصب کشی، دندان نمی‌میرد. بلکه دندان بعد از معالجه ریشه (عصب) هنوز زنده می‌ماند چون که تغذیه خارجی آن از سمت بافتهای در برگیرنده هنوز ادامه دارد. البته این زنده ماندن به معنای آن نیست که دندان مثل دیگر دندانها به تحریکات حرارتی و الکتریکی پاسخ مثبت دهد.

توصیه‌های بعد از درمان اندو (عصب‌کشی)

برای شما درمان ریشه (روت کانال تراپی) یا درمان مجدد ریشه صورت گرفته است. نکات زیر قابل توجه است:

۱- درد بعد از درمان به مدت یک هفته تا ۱۰ روز طبیعی است و دلیل آن التهاب اطراف دندان می‌باشد نه باقی مانده عصب، لطفاً مسکن استفاده کنید (کپسول ژلوفن ۴۰۰ mg و یا استامینوفن کدئین)، در صورت شدیدتر شدن درد یک عدد آمپول عضلانی دگزامتازون تزریق نمایید.

۲- در صورتیکه دندان شما بعد از درمان ریشه پانسمان شود، حداکثر ظرف مدت یک هفته تا ده روز باید ترمیم دائم تاج دندان صورت گیرد.

۳- دندانی که درمان ریشه می‌شود تا قبل از ترمیم شکننده است. لطفاً روی آن غذا نخورید و چنانچه احساس می‌کنید پانسمان بلند است و موقع فشار دندان درد دارید، جهت کوتاه کردن پانسمان مراجعه نمایید.

۴- یکی دیگر از عوارض درمان ریشه بروز تورم است. در اکثر مواقع تورم به دلیل التهاب است، ولی با این حال در صورت بروز هر گونه تورم سریعاً با مطب تماس بگیرید تا داروها و راهنماییهای لازم تجویز گردد.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)