برای پیشگیری از عوارض پوستی توجه به رعایت اصول بهداشتی دارای اهمیت خاصی دارد . مانند استحمام روزانه، توجه به رژیم غذایی صحیح و مناسب سن ، اجتناب از پوشیدن لباسهائی با الیاف مصنوعی ، پیشگیری از خستگی جسمی و روحی ، پرداختن به ورزش و تفریح در هوای پاک و دور از آلودگی های شهر و اجتناب از پوشیدن کفش های تنگ و نوک باریک .

یرای آنکه بتوانید به بهترین وجه از پوست و موی خود مراقبت کنید لازم است ابتدا نوع آن را تشخیص دهید. نوع پوست شما به میزان تولید چربی بستگی دارد. ژن، رژیم، عوامل استرس زا، دارو و حتی مراقبت های پوستی روی تولید چربی پوست موثر می باشند. برای اینکه نوع پوست خود را تشخیص دهید از خودتان تست پوست بگیرید. برای اینکار صورت را شسته و به آرامی خشک کنید سپس مقداری کاغذ نازک یا دستمال مخصوص پاک کردن شیشه عینک برداشته و روی نقاط مختلف صورت فشار دهید.

اگر پوست شما “چرب” باشد کاغذ خواهد چسبید نقاط چرب را برداشته و آن قسمت را پاک می کند. اگر کاغذ نچسبید یا هیچ نقطه چربی را جمع نکرد پوست شما “خشک” است. اگر کاغذ در نقطه T-Zone(پیشانی، بینی . چانه) چسبید پس شما پوست “مختلط” (نرمال) دارید. حدود ۷۰% خانم ها پوست مختلط دارند.

نقش تغذیه در سلامت پوست و مو

نقش تغذیه بر سلامت پوست و موی فرد بر هیچ یک از پزشکان پوشیده نیست. امروزه مشخص شده است که تغذیه بر زیبایی نیز اثر بسزایی دارد. بطور مثال نحوه تغذیه بر سلامت پوست و شادابی آن بسیار تاثیرگذار است.

با غذای سالم و ورزش به خوبی می توان از افتادگی ماهیچه یا پوست پیشگیری کرد تا شادابی، تناسب اندام و زیبایی مان حفظ شود. مصرف نامتعادل یا بیش از حد و غیرطبیعی هر کدام از گروه های غذایی، می تواند مانند سم برای بدن باشد. همانطور که بارها گفته شد، تشکیل رادیکال های آزاد باعث پیری پوست می شود. پیری پوست یعنی شل شدن پوست و از دست دادن حالت کشسانی و ارتجاعی آن که در نهایت منجر به پیدایش چروکهای ریز و درشت در پوست بویژه در صورت می شود.

مواد مغذی لازم برای پوست و مو از طریق غذاها وارد جریان خون می شوند و به سلول های پوست می رسند. نمی توان انکار کرد که تغذیه روی مکانیسم پیرشدن پوست تاثیر می گذارد. دانستن این نکته مهم است که تغذیه مناسب به طور چشمگیر باعث جوان ماندن پوست نمی شود ولی بی توجهی به تغذیه باعث می شود پوست سریع تر دچار چین و چروک و پیری شود. رژیم غذایی شامل همه گروه های مواد غذایی اعم از ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها، پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری، می تواند به حفظ شادابی و سلامت پوست و مو کمک کند.

رژیم غذایی سالم

- تخم مرغ: تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و آهن است که رشد موها را تقویت می‌کند. هم چند به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی سولفور موها را نرم و صاف نگه می‌دارد. به گفته متخصص پوست و مو خوردن تخم مرغ به هر شکلی که طبخ شده باشد برای سلامت موها مفید است.

- موز: این میوه به پوست حالت انعطاف پذیری و ارتجاحی می‌دهد. پوست با بالا رفتن سن انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد و پتاسیم موجود در موز می‌تواند این خاصیت را که به نرمی و شادابی پوست کمک می کند، افزایش دهد.

- کلم قرمز: کلم قرمز غنی از ید و سولفور است و به همین خاطر از بدن سم زدایی می‌کند که بلافاصله روی پوست تاثیر می‌گذارد و موجب شفافیت و درخشش پوست می‌شود. هم چنین برای درمان آکنه نیز بسیار مفید است.

- میوه گویاو: این میوه که بومی مناطق گرمسیری آمریکا است غنی از آنتی اکسیدان‌هایی است که با مولکول‌های مضر رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. این مولکول‌ها به پوست آسیب می‌رسانند و موجب می‌شوند شما پیرتر به نظر برسید. این میوه هم چنین سرشار از ویتامین C است.

-عدس: حبوبات و بنشن منابع مغزی بسیار مفیدی برای موها هستند. عدس، لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی حاوی ترکیبات مفیدی برای مراقبت از پوست و موها هستند. پروتئین‌های فراوان در این گروه مواد غذایی به همراه عناصر حیاتی مثل آهن، روی و بیوتین زیاد به تقویت موها کمک می کند.

- چغندر: این سبزی حاوی یک ماده زیست فعال موسوم به «بتائین» است که به تجزیه چربی کمک می‌کند. آب چغندر نیز برای هضم غذا بسیار مفید است.

- اسفناج: سبزی‌ها و میوه‌های سبز رنگ مثل اسفناج منبع غنی از آهن هستند. آهن هم چنین غنی از کاروتنوئیدها، لوتئین و زئاگزانتین است که همگی موجب شفافیت و درخشش چشم‌ها می شود چون می‌توانند چشم را از عفونت‌ها پاک کنند.

- مرکبات: این میوه‌ها نیز به دلیل این که سرشار از ویتامین c هستند به جذب بهتر آهن کمک می‌کنند و در نهایت رشد موها را تقویت می‌نمایند.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)