پالپ دندان از بافت نرمی ساخته شده است که شامل اعصاب و عروق خونی میباشد. اگر پالپ دندان توسط باکتری الوده شود اغاز به مردن میکند و در ادامه باکتری ها رشد میکنند و میتوانند با ایجاد سوراخی خود را به نوک ریشه دندان در جایی که اعصاب و عروق خونی قرار دارد برسانند.این پروسه ادامه خواهد یافت زیرا هیچ عاملی وجود ندارد که جلوی گسترش انها به ریشه را بگیرد و باعث میشود بافت انتهای دندان متورم و قرمز شود. در این صورت میتواند درد دندانها اغاز شود و در موارد شدیدتر صورت متورم شود (به عنوان ابسه دندان شناخته میشود)

عصب کشی دندان

درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان یک قسمتی از درمان عفونت پالپ دندانهایی است که منجر به از بین بردن عفونت و محافظت دندانهای پاکسازی شده از میکروب های اینده است.کانال ریشه و و پالپ موجود در ان چاله های فیزیکی هستند که به طور طبیعی توسط بافت عصبی ،رگ های خونی و سایر سلول هل که پالپ را تشکیل میدهند پر شده اند. درمان و ترمیم ریشه شامل خذف این ساختار و شکل دادن حفره و ضد عفونی کردن این چاله ها با فایل های کوچک و اب رساندن به ان و پرکردن انها با مواد بی اثری چون گوتا پرکا و سیمان حاوی اوژنول.در بعضی از پروسه های عصب کشی از Epoxyresin که ممکن است حاوی بیس فنول باشد یا نباشد برای باند کردن گاتا پرکا استفاده میشود.

فوائد معالجه عصب چیست؟

۱ – دندان حفظ می شود. ۲- وجود دندان باعث حفظ استخوان نگهدارنده آن می گردد.

عوارض عدم درمان چیست؟

۱ – آبسه ۲- درد ۳- عفونت شدید ۴- نهایتاً از دست دادن دندان خواهد بود.

درمان جایگزین چیست؟

در بعضی موارد و شرایط می توان معالجه ریشه را به اندکی بعد موکول کرد. در مواردی که دندان کشیده می شود درمان ، جایگزینی آنها با دندانهای مصنوعی (پروتز ثابت و یا ایمپلنت) می باشد که به مراتب گرانتر است.

چند جلسه وقت برای درمان ریشه دندان لازم است؟
معالجه ریشه اکثر دندانها را می توان در یک جلسه انجام داد ولی بعضی از دندانها ممکن است به دو یا چند جلسه زمانی نیاز داشته باشند که در این موارد دندانها در پایان جلسات معمولاً پانسمان موقت می گردند.

موفقیت درمان چقدر است؟

در صورتی که درمان ریشه بطور کامل و استاندارد انجام شود از موفقیت بالائی برخوردار است.

نحوه کار

در صورتیکه پوسیدگی دندان در مراحل اولیه با پر کردن دندان درمان نشود و پوسیدگی از مینا عبور نموده و به عاج گسترش یابد در ادامه میتواند به فضای پالپ گسترش یابد.ورود میکروب ها به پالپ دندان باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می شود. با توجه به اینکه پالپ دندان یک محفظه بسته است، التهاب باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه های عصب دندان شده و درد دندان شروع می شود.

هنگام عصب کشی دندان پزشک بعد از برداشتن پوسیدگی ها یا نسج دندانی، به کانال هایی که داخل ریشه دندان قرار دارند، دسترسی پیدا می کند و ابتدا پالپوتومی صورت میگیرد یعنی با سوراخ کردن سقف پالپ و جاری شدن خون، فشار داخل پالپ کاهش پیدا کرده و درد کم می شود. (تعداد کانالها بستگی به دندان دارد مثلاً دندان نیش تک کاناله است ولی دندان آسیا سه یا چهار کانال دارد.)

کانال های پالپ فقط حاوی عصب نیستند و حتی در بعضی موارد عصب آنها ممکن است به علت کاهش خونرسانی، از بین رفته باشد، اما باکتری ها و محصولات آنها در این کانال ها وجود دارند. به علاوه، عروق خونی، سلول های مختلف و حتی احتمالاً عروق لنفی در این کانال ها وجود دارد. این کانال ها که با پوسیدگی یا ورود میکروب ها آلوده شده اند، عفونت را تا پای ریشه می برند و باعث می شوند در اثر واکنش های التهابی، استخوان دور ریشه دچار التهاب و تحلیل شود و از بین برود.

کاری که دندان پزشک انجام می دهد، این است که جلوی این روند را قبل از اتفاق افتادن بگیرد یا اینکه بعد از اتفاق افتادن، آن را درمان کند. این کار با خارج کردن محتویات کانال ریشه و تمیز کردن آنها، شکل دادن کانال های ریشه به نحوی که مواد دارویی شستشودهنده تا انتهای کانال ها برسد و در آخر با پرکردن کانال های ریشه طوری که کاملاً بسته شوند و امکان عبور میکروب ها و محصولاتشان از مسیر آنها کاهش یابد، انجام می شود.

در عصب‌کشی این مواد به طور کامل برداشته و تخلیه می‌شوند و سپس تمیز می‌شوند و آنگاه به وسیله یک سوهان کوچک، شکل‌دهی و با محلول شست‌وشو، عفونت‌زدایی می‌شوند و پس از قرار دادن میله ای بسیار نازک بنام گوتا که جنس پلاستیکی دارد در داخل پالپ عاج دندان را با ماده‌ای (مثل آمالگام) که با مواد دیگر (مثل غذاها) واکنش نمی‌دهد پر می‌کنند. بعد از این عمل، دندان می‌میرد و اگر بعد از این، دندان عفونی شود باید تحت عمل جراحی انتهای ریشه قرار گیرد.

اگر چه گاهی اعمال مذکور در بیش از یک جلسه درمانی انجام می‌شود، اما زیاد بودن فاصلهٔ زمانی بین تخلیه مواد عفونی و پر کردن دندان شانس عفونت‌های بعدی را بالا می‌برد.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)