لوزه ها(TONSILS): لوزه ها از نسج نرم غده ای تشکیل یافته اند. لوزه ها بخشی از سیستم لنفاتیک و ایمنی بدن میبـاشنـد. دو لوزه در دو طرف عقب دهان قرار دارند. اندازه لـوزه هــا در افراد مختلف فرق میکند و الزاما بزرگی لوزه ها نـمی تـوانـد به علت التهاب لوزه ها باشد. لوزه ها در زمان تـولـد کوچک هستند و در زمان کودکی بزرگ شده و مجددا در دوران بلوغ تحلیل میروند.

وظیفه لوزه ها:

به دام انداختن باکتری ها و ویروس هـایاسـتـنشاقی. لـوزه هـا با پادتن ها و سلولهای ایمنی خود بـاعـث نـابود شـدن میکروارگانیسمها و جلوگیری از عفونت ریه ها و گلو میشوند.

لوزه کامی و لوزه سوم چیست؟

لوزه کامی و لوزه سوم از بافت‌های لنفاوی تشکیل شده‌اند. در نوزاد تازه متولد شده به علت وجود ایمونوگلوبین که از مادر به نوزاد انتقال یافته لوزه‌ها کوچک می‌باشند. در سنین ۴ – ۵ سالگی به علت عفونت لوزه‌ها بزرگ می‌شوند ولی در سنین بالاتر تمایل به کوچک شدن دارند. بزرگی لوزه در کودکان باعت مشکل تنفسی و عفونت گوش‌ها و سینوزیت می‌شود. در کودکانی که این مشکل را دارند افت شنوایی – خروپف – تنفس دهانی – سرفه‌های شبانه – آب ریزش بینی – نامرتب رشد کردن دندان‌ها – رشد ناهمگون فک و صورت – خوب صحبت نکردن – روماتیسم و بیماری قلبی می‌تواند دیده شود.

چگونه لوزه عفونت می‌کند؟

عفونت مکرر لوزه‌ها باعث بزرگی آنها می‌شود. وقتی لوزه‌ها عفونی شوند بزرگ شده و پس از درمان مناسب کوچک می‌شوند. موقع عفونت گاهی فقط کمی قرمزی روی لوزه‌ها دیده می‌شود و گاهی روی لوزه با یک طبقه زرد رنگ پوشیده می‌شود. برای تشخیص بیمار باید توسط متخصص گوش، حلق و بینی ویزیت شود.

علایم عفونت لوزه

گلو درد – مشکل در بلع – احساس خفگی – تب – بی حالی – بوی بد دهان – بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن – تغییر در صدا می‌توانند از علایم عفونت لوزه باشند.

در چه مواردی لوزه‌ها باید عمل شوند؟

وقتی بیمار از معالجه دارویی نتواند فایده ببرد باید عمل جراحی برایش در نظر گرفته شود. در موارد زیر عمل جراحی برای بیمار مفید خواهد بود:
- نفس تنگی ناشی از بزرگی لوزه
- عدم رشد کافی کودک ناشی از بزرگی لوزه
- وجود آبسه اطراف لوزه
- ناهنجاری در رشد فک ناشی از بزرگی لوزه
- عفونت مکرر لوزه (بیش از ۴ بار در سال)
- وجود بیماری دیفتری
- بیماری دریچه قلب
- وجود مایع در گوش میانی

عمل جراحی لوزه چقدر موفقیت آمیز است؟

۱- در موارد اختلال تنفسی در خواب
بررسی نشان داده است که عمل جراحی لوزه در ۸۰ تا ۹۷ درصد موارد، علائم اختلال نفس کشیدن در خواب را بهبود می دهد.
اگر اختلال دیگری مثل چاقی که باعث اختلال تنفس در خواب می شود وجود نداشته باشد، جراحی لوزه موفقیت آمیزتر خواهد بود.
به ندرت لوزه سوم بعد از جراحی، مجددا رشد خواهد کرد.

۲- در موارد عفونت و ورم حاد و مکرر لوزه ها
وقتی که لوزه ها با عمل جراحی از بدن خارج می شوند، هرگز مجددا عفونت و ورم نخواهند کرد.
ولی گلودرد چرکی در اثر سرماخوردگی و آنفلوآنزا همچنان بروز خواهد کرد.

چه پزشکی این عمل را انجام می دهد؟

این عمل جراحی را پزشک جراح متخصص گوش و حلق و بینی انجام خواهد داد.

طی عمل جراحی لوزه چه اتفاقی برای کودکم می افتد؟

- عمل جراحی لوزه معمولا ۴۰ دقیقه طول می کشد. ممکن است قسمتی از لوزه کودک به دلیل تنفس مشکل در خواب برداشته شود، اما معمولا تمامی لوزه برای جلوگیری از نیاز مجدد به جراحی، برداشته می شود.

- کودک تحت بیهوشی کلی قرار می گیرد.
- عمل جراحی لوزه از طریق دهان انجام می شود.
- معمولا بخیه ای در گلو زده نمی شود.
- جای زخم در محل جراحی لوزه ها در دو طرف گلو وجود خواهد داشت که ۱۰ تا ۱۴ روز طول می کشد تا خوب شوند.

خطرات و عوارض احتمالی

این عمل جراحی مانند دیگر اعمال خطراات و عوارض خاص خود را دارد:

خطرات بیهوشی:

واکنش به داروهای بیحس کننده
اختلالات تنفسی
خطرات جراحی:
خونریزی در حین عمل جراحی
تورم: تورم زبان و کام نرم. این تورم باعث اختلالات تنفسی در چند ساعت ابتدایی بعد از عمل می‌شود.
عفونت بعد از جراحی که بسیار نادر است و نیاز به درمان دارد.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)