راهای درمان بیرون زدگی و پارگی دیسک کمر چیست؟
راه‌های درمان بیرون زدگی و پارگی دیسک کمر کدام است؟

اگر بیمار به موقع مراجعه کند و هنوز بیماری خیلی پیشرفت نکرده باشد، در اکثر این بیماران با دادن داروهای شل‌کننده و ضدالتهاب، مراحل حاد برطرف می‌شود. مرحله بعدی درمان، انجام فیزیوتراپی می‌باشد. متعاقب آن با تقویت عضلات اطراف ستون فقرات به وسیله ورزش یا تحریکات الکتریکی، بار و فشار وارده به ستون فقرات را کم می‌کنیم تا مشکل بیماری کاهش یابد. ولی اگر بیماری دیسک کمر در مراحل پیشرفته باشد و فرد دچار پارگی و بیرون زدگی و فشار روی ریشه عصبی شده باشد، در این مرحله نمی‌‌توان از روش‌های ذکر شده استفاده کرد. به عبارتی هر کدام از روش‌های درمانی، زمان و مورد خاصی باید داشته باشند تا نتیجه مطلوب گرفته شود؛ به‌طور مثال زمانی که دیسک به ریشه عصبی فشار می‌آورد، ممکن است فیزیوتراپی و ورزش کردن باعث تشدید درد و حتی علایم عصبی و فلج‌های مختلفی شود، بنابراین در این مرحله حتما باید از عمل جراحی استفاده کرد.

دیسک همچون واشری بین مهره های ستون فقرات قرار گرفته و کاملا در آن محل محکم شده است . بعضی از قسمتهای داخلی دیسک که نرم هستند (پولپ) در اثر پارگی قسمتی از حلقه دیسک به خارج می روند . این مواد نرم (پولپ) می توانند روی اعصابی که از طناب نخاع خارج می شوند فشار وارد کنند و ایجاد درد کنند. معمولا یکی از دیسکهای مهره های کمری دچار این مشکل می شود و بر روی عصب سیاتیک پا فشار وارد می کند .

ویژگیهای بیرون زدگی دیسک عبارتست از:

* کمر درد یابا شیوکمتری گردن درد

* درد ممکن است در کفل ها بوده وبه سمت پایین و پشت پا برود

* اسپاسم عضلات کمر یا گردن

* ممکن است احساس کرخی یا بی حسی در پا رخ دهد

در برخورد با چنین افرادی نکات زیر را رعایت کنید :

۱- مصدوم باید روی یک سطح سفت دراز بکشد

۲- داروهای مسکن مثل آسپرین یا بروفن به مصدوم بدهید

۳- اگر درد همچنان باقی مانده است , پزشک را خبر کنید .