بیوفیدبک در سردرد

بیوفیدبک تکنیکی درمانی است که در آن افراد برای بهبود سلامت خود با استفاده از امواج حاصل از بدن خودشان آموزش می بینند. متخصصان طب فیزیکی از بیوفیدبک برای کمک به بازیابی توان حرکتی در قربانیان سکته مغزی با فلج عضلانی استفاده می نمایند.

روانشناسان از این تکنیک برای کمک به برای آرامش بخشیدن به افراد با تنش و اضطراب استفاده می کنند. متخصصان زمینه های مختلف پزشکی، از بیوفیدبک برای مقابله با درد در بیماران کمک می گیرند.

نقش بیوفیدبک در کنترل سردرد

بیوفیدبک برای بهبود بسیاری از شرایط فیزیکی استفاده می شود. شرایط فیزیکی بر عملکرد ماهیچه ها و حرکت تاثیرگذار است که این عملکرد برای بهبود سردرد،آسم و فلج اطفال بسیار موثر است.

سردرد

به طور کلی،سردرد به درد ساده ای که در ناحیه سر احساس می شود گفته می شود. Tention headache یک نوع خاص از سردرد است که معمولا به دلیل درد عضلات در ناحیه سر ویا گردن و یا پشت ایجاد می شود. ماهیچه ها هنگامی که زمان زیادی در حال انقباض باشند موجب این درد می شود.tention headache یک نوع درد رایج در بزرگسالان و کودکان می باشد.

طبق آمار یک مطالعه ۵۶% از پسرها و ۷۴% از دختران در بین سنین ۱۲ و ۱۷ سال حداقل یک بار در طول ۴ هفته دچار سردرد می شوند. اکثرا برای درمان سردرد از قرص آسپرین و یا ایبوپروفین استفاده می شود. بیوفیدبک نیز در کنار دیگر درمان ها برای سردرد استفاده می شود.

پزشکان بیوفیدبک معمولا درمان خود را با تشخیص علت سردرد و تلاش برای رفع آن شروع می کنند. حذف کردن غذای خاص، تغییر در شکل نشستن یا حذف بعضی عادات روزانه موجب حذف این نوع سردرد می شود. اگر اولین متد درمانی موفقت آمیز نبود EMG و ریلکسیشن بیو فیدبک می تواند موجب درمان سردرد شود.

خلاصه تحقیقاتی که در مورد درمان سردرد انجام شده است نشان می دهد که درمان با بیوفیدبک در ۵۹% مواقع در مورد TENTION HEADACHE موثر واقع شده است.

منبع:تبیان ، ایران هسکو