لیزر درمانی در بیماری های عضلانی اسکلتی

استفاده از لیزرهای کم توان و پرتوان با هدف کاهش درد…. افزایش روند ترمیم تاندون ها…. کاهش التهاب در منطقه آسیب دیده …. اصلاح تغییرات ایجاد شده در ضایعات مفاصل و عضلات مانند تورم ، هماتوم ، ایسکمی بافتی (کاهش جریان خون در بافت)و …  می باشد.

لیزر و بیماریهای عضلانی اسکلتی

لیزر سبب افزایش جریان خون و لنف موضعی می شود و پس از جذب هماتوم و کاهش تورم ایجاد شده ، به ترمیم بافتی می پردازد . همچنین پس از آسیب وارد شده به بافت نرم که سبب ایجاد نقاط ماشه ای (Trigger point) دردناک در محل می شوند ، لیزر درمانی به خوبی درد این نقاط را برطرف می سازد .

درمان با لیزر باید بطور منظم و به شکل ۱ الی ۲ بار درروز و یا طبق نظر پزشک صورت پذیرد.لیزر درمانی بر روی ضایعاتی که نیاز به جراحی دارند نیز اثر مثبت می گذارد و درصد پاسخ دهی عمل جراحی را بالا می برد .لیزر درمانی هم بصورت درمان منفرد و هم به شکل درمان تکمیلی همراه با سایر روشهای درمانی قابل استفاده است .

لیزر درمانی را می توان در کمر درد ،‌درد گردن ،بیرون زدگی دیسک فقرات ،دردهای عضلانی ، ‌آرتروز (استیوآرتریت ) ،کشیدگی تاندون ها ، سندرم تونل کارپ ، پیچ خوردگی مفاصل ،آسیب های ورزشی و ….‌ بکار برد .

/بیماری-های-عضلانی-اسکلت

نقش پی آر پی در درمان بیمارهای های بیماری های عضلانی اسکلتی

پی آر پی به معنی حجمی از پلاسما است که غلظت پلاکت آن بالاتر از پلاسما است.محلول نامبرده حاوی پلاسما و پلا کت است. پلاکت ها به علاوه دارای فاکتوری هستند که خواص ضددرد دارد.پلاکتها با اضافه شدن کلسیم فعال می شوند و نتیجه آن تشکیل ژل پلاکتی است که منجر به آزادسازی فاکتورهای رشد میگردد .تزریق پلاکت در مفصل از چند نظر موثر است: تحریک ساخته شدن غضروف مفصلی،کند کردن فرایند متابولیسم ، کاهش هیپرپلازی غشای سینوویال و تنظیم سطح موادی که در رشد سلولی دخالت دارند. پی آر پی کحتوی سلولهای بنیادی است اما اینکه تکثیر سلولهای بنیادی چقدر در درمان با پی آر پی نقش دارند هنوز مشخص نیست.

در حال حاضر پی آر پی از جداکردن خون فرد و سانتریفوژ آن تهیه می شود. بنابراین خطر ایجاد بیماریهای مختلف و آلودگی برای بیمار ازبین می رود.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا ( Platlet Rich Plasma) ، (پی آر پی ) یک روش ساده،ارزان و کم تهاجم است که فاکتورهای رشد تغلیظ شده را جهت تزریق در مفصل فراهم می کند . پلاسمای غنی از پلاکت علاوه بر پلاکت حاوی پلاسماست که دارای فیبرین وسایر فاکتورهایی می باشد که در ترمیم موثر هستند . همچنین فیبرین به عنوان شبکه ای جهت تمایز سلولهای بنیادی و چسب بیولوژیک نیز کاربرد دارد.

نتایج حاصل از پی آر پی مثل بقیه درمانها بستگی به عوامل مختلفی دارد و باید بیمار مناسب برای این نوع درمان انتخاب شود. نباید از این نوع درمان انتظار معجزه داشت.

منبع:دکتر ابطحی  ایران سلامت