افرادی که زیاد مطالعه می کنند، یا در طول روز، زیاد با کامپیوتر کار می کنند، به دلیل طرز نشستن نامناسب، گردن درد در آن ها بیشتر است.
گردن درد

نشستن های نامناسب به گونه ای که گردن رو به جلو باشد و شانه ها حالت افتادگی دائم داشته باشند، به گردن فشار زیادی می آورد و باعث گردن دردهای طولانی مدت می شود.

علائم گردن درد

درد گردن ، درد پشت گردن، درد شانه ، درد دست، سردردهای مداوم، درد نوک انگشتان و درد های مختلف بدن و حتی درد در ناحیه قلب نیز می تواند نشان دهنده گردن درد باشد.

راه های درمان گردن درد

اولین راهکار برای درمان درد گردن، اصلاح حالت نشستن است و در مراحل بعدی می توان از ورزش هایی که مربوط به حرکات شانه، سر، گردن و عضلات عمقی گردن می شود، استفاده کرد.

افرادی که از درد گردن رنج می برند باید به تقویت عضلات گردن بپردازند.

در این زمینه ۶ تا ۷ هفته درمان دارویی توصیه می شود.

البته در صورتی که گردن درد بر اثر تصادف یا شکستگی و بیرون زدن دیسک کمر ایجاد شده باشد، باید هر چه زودتر تحت عمل جراحی قرار گرفت.

تاثیر فیزیوتراپی در کاهش گردن درد

فیزیوتراپی می تواند به درمان این بیماری کمک کند، ولی مهم‌تر از انجام فیزیوتراپی ، حرکات فعال و مدوام فرد برای کاهش گردن درد است.

تمرینات فیزیوتراپی باید به صورت روزانه باشد و اگر این حرکات به صورت پی در پی انجام نشود، تاثیرات آن، بعد از مدت کوتاهی از بین می رود.

در مورد گردن دردهایی که بر اثر خوابیدن نادرست به وجود می آید، باید گفت که سر باید در هنگام خواب به موازات بدن قرار گیرد و در صورتی که سر بالا و پایین تر از سطح بدن باشد به گردن فشار می آورد.

برای کاهش درد گردن، افراد باید در ۴۸ ساعت اولیه از آب سرد و در ۴۸ ساعت بعد از آب گرم استفاده کنند.

طب سوزنی :

در مورد استفاده از طب سوزنی باید گفت که طب سوزنی که در درمان گردن درد استفاده می شود تاثیری بر کاهش این درد ندارد و بهتر است بیماران از این روش استفاده نکنند

نرمشهای طبی گردن درد

از مهمترین اقدامات درمانی که شاید بتوان گفت مهمترین قسمت درمان این بیماری ها است انجام نرمش های طبی خاصی به منظور تقویت عضلات گردن و افزایش قابلیت انعطاف لیگامان ها و عضلات گردن است. از مهمترین علل مستعد کننده ابتلا به همه این بیماری ها ضعف عضلات گردن و کم شدن قابلیت انعطاف عضلات گردن است. زندگی شهری جدید موجب هرچه دورتر شدن انسان ها از فعالیت های بدنی شده است.

شغل های پشت میز نشینی نه تنها موجب ضعیف شدن عضلات مختلف انسان میشود بلکه به علت وضعیت بد نشستن پشت میز موجب وارد شدن فشار های زیادی به مفاصل میشود. این عوامل در دراز مدت موجب بروز درد گردن و کمر و زانو میشود. نرمش های گردن با تقویت عضلات گردنی و افزایش قابلیت انعطاف لیگامان ها و عضلات گردن موجب کاهش فشار بر روی مهره و دیسک گردن شده و تاثیر قابل توجهی در کاهش و حتی حذف کامل دردهای گردنی دارد. مهمترین نکته در انجام این نرمش ها اینست که در موارد زیر باید از انجام نرمش ها اجتناب شود.

• در مواقعی که درد گردن تازه شروع شده است.
  • اگر کسی مدتها درد گردن داشته و در چند روز اخیر شدت درد به ناگهان افزایش پیدا کرده است انجام نرمش ها در این حالات ممکن است موجب افزایش شدت درد شود.
  • افرادی است که سالها دچار درد گردن بوده اند.

منبع:دکتر دقاق زاده   ایران ارتوپد