پی آر پی

درد زانو به علت آرتروز مواردی بسیار شایع در کلینیک های ارتوپدی است. بسیاری از بیماران با استراحت و یا مصرف داروهای ضد التهاب از این درد رهایی می یابند. گاهی اوقات یک تزریق کورتون می تواند در تسکین درد کمک کند، اما این داروها برای همه بی خطر نیستند و دارای عوارض جانبی بالقوه ای می باشند.

اگر این نوع درمان های محافظه کارانه جواب نمی دهند و درد شما همچنان ادامه دارد، درمان با پی آر پی PRP (درمان با پلاسمای غنی از پلاکت) ممکن است گزینه درمانی موثر برای شما باشد.

در حال حاضر مطالعات زیادی در حال انجام است که در آن تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آرتروز زانو وجود دارند، اما پزشکان در حال حاضر همزمان درمان بیماران مبتلا را با روش PRP برای تسکین درد ناشی از آرتروز زانو انجام می دهند.

پی آر پی PRP، دارای فاکتورهای رشدی به فرم پروتئین است که در روند طبیعی التیام ایفای نقش می کنند. بنابراین تزریق فاکتورهای رشد تغلیظ شده به محل آسیب می تواند منجر به رشد سلول های جدید و بهبود زخم شود.

روش پی آرپی

ابتدا حدود ۲۰-۸ سی سی از خون شما گرفته می شود. این کار بسیار شبیه به دادن یک آزمایش خون معمولی است. خون جمع آوری شده شما در داخل یک لوله که حاوی ژل پی آر پی ست ریخته می شود. سپس لوله، در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار می گیرد و حدود ۱۰ دقیقه چرخانده می شود. نیروی گریز از مرکز دستگاه، اجزای خون شما را از هم جدا می کند.

پلاکت ها ی تغلیظ شده هم از بقیه خون جدا می شوند. حالا PRP که شامل عوامل رشد فراوان و سلولهای بنیادی است، آماده استفاده می باشد. در مرحله آخر پی آر پی PRP به ناحیه مورد نظر تزریق می گردد.

پی آرپی

کاربرد های پی آر پی

۱٫ طاسی سر یا ابرو.

۲٫ چین و چروک ناشی از افزایش سن.

۳٫ ترمیم زخم های قدیمی ناشی از بریدگی ، سوختگی و …

۴٫ تسریع در ترمیم شکستگی های استخوانی و یا ضایعات غضروفی مثل آرتروز.

۵٫ ترمیم اسکارهای ناشی از جوش (آکنه)، آبله مرغان.

۶٫ چین و چروک دور چشم.

مزایای پی آر پی:

۱٫ از خون خود شخص استفاده می شود پس باعث انتقال بیماری هایی مثل هپاتیت، HIV و … نمیشود.

۲٫ به صورت کاملاٌ استریل و از وسایل یکبار مصرف و به صورت بسته انجام میشود پس خون با هوای آزاد در تماس نیست.

۳٫ اثر بسیار طولانی دارد.

۴٫ در اغلب موارد فقط یک بار انجام میشود.

معایب پی آر پی:

۱٫ برای شروع اثر نیاز به درمان دارد و گاهی از شش ماه تا یکسال طول میکشد.

۲٫ پس از انجام این کار،پاسخ درمانی بستگی به واکنشهای سلولی دارد این واکنش ها توسط پزشک یا خود فرد قابل کنترل یا تنظیم نیست.

۳٫ در ۱۰% موارد ممکن است اثری دیده نشود.

در موارد زیر نمی توان از روش پی آر پی استفاده کرد:

۱٫ بیماران مبتلا به دیابت.

۲٫ بیماران خونی حاد یا مزمن مثل اختلالات انعقاد خون یا سرطان خون.

۳٫ ترومبوسیتوپنی (کاهش پلاکت ها).

۴٫ بیمارانیکه نیاز به مصرف آسپیرین و یا سایر داروهای ضد انعقاد خون مثل وارفارین یا هپارین).

منبع:دکتر فروغ    دکتر وریانی