دردکف پا

کف پا به علل متفاوتی دردناک می شود و برحسب اینکه علت درد کف پا چیست درمانی که برای بیمار در نظر گرفته می شود هم متفاوت خواهد بود. یکی از محل های شایع درد در کف پا یا پاشنه است. درد زیر پاشنه معمولا به علت التهاب در محل اتصال فاشیای پلانتار در کف پا به زیر استخوان پاشنه بوجود می اید. درد کف پا علل مختلفی دارد.خار پاشنه پا یکی از علل درد کف پا می باشد که با پوشیدن کفی های طبی و دیگر روش ها می توان به درمان خار پاشنه پرداخت تا درد کف پا نیز بهبود یابد. از علایم درد کف پا می توان به کاهش کشش و انعطاف کف پا اشاره کرد و زمانیکه پا حرکت میکند درد کف پا افزایش یابد. در ادامه به علت ها و علائم درد کف پا  و روش های درمانی آن مانند ماساز کف پا اشاره خواهیم کرد.

علت ها و عوامل

کف پا اولین ساختار در بدن است که هنگام راه رفتن فشارهای وارد شده از بدن را جذب میکند و به محیط بیرون منتقل میکند زمانیکه اتفاقی برای این ناحیه بیفتد دلیل درد کف پا و آسیب دیدگی دراین مفصل میشود.

درد کف پا دلیل های متعددی دارد که این علل درد کف پا شامل موارد زیر میباشند:

1. فشارهای مستقیم براثرضربه
  2. رگ به رگ شدن لیگامنت ها
  3. کشیدگی ماهیچه ها
  4. مشکلات بیومکانیکی مانند صافی کف پا
  5. استفاده بیش ازحد ازمفصل
  6. آرتروز التهابی
  7. گرفتگی ماهیچه های کف پا ازجمله دلائلی هستند که منجر به درد کف پا میشود.

هالوکس ریجیدوس

هالوکس ریجیدوس یا هالوکس والگوس می تواند علت درد شست پا نیز محسوب شود. هالوکس ریجیدوس بیماری است که موجب درد و محدودیت حرکتی در مفصل شست پا می شود. در هالوکس والگوس شست پا به یک طرف منحرف شده و برجستگی در کنار آن بوجود می اید. این بیماری می تواند همراه با درد در کنار شست باشد.

متاتارسالژی

درد زیر انگشتان پا را متاتارسالژی می گویند. این درد میتواند به علل زیر ایجاد شودنوروم مورتون موجب احساس درد و سوزش در زیر پنجه پا و بخصوص بین انگشتان سوم و چهارم می شود.

در بیماری فرایبرگ به علت سیاه شدن سر استخوان متاتارس دوم کف پا درد و تورم در پنجه پا در کنار شست پا ایجاد می شود.

تاندنیت اکستانسورهای پا به علت التهاب تاندون های باز کننده در پشت مچ پا ایجاد شده و موجب احساس درد در پشت پا همراه با تورم در آن ناحیه می شود.

درد در سمت داخلی کف پا می تواند به علت وجود استخوان ناویکولر فرعی باشد. التهاب در محل مفصل این استخوان فرعی موجب دردی می شود که با راه رفتن تشدید می گردد.

شکستگی ها، پیچ خوردگی ها و عفونت های کف پا هم می توانند موجب بروز درد در کف یا درد پاشنه پا شوند.

دردکف پا

تشخیص و درمان درد کف پا

درد بسیار شدید و کوتاه هنگام راه رفتن، و همچنین موضع ایجاد آن، تشخیص را آسان می‌کنند، ضمناً فشاری که پزشک بر کف پا وارد می‌کند نیز روشی دیگر برای نزدیک تر شدن به تشخیص درست است. انجام MRI یا اسکن نیز باعث مشاهدۀ تومور می‌گردند و می‌توانند به تشخیص بهتر کمک کنند.

اولین درمان درد کف پا بر پایۀ پوشیدن کفش های کم فشارتر قرار دارد، قسمت جلوی این نوع کفش ها گشادتر، پاشنه های شان کوتاه تر و کف های شان تسکین دهندۀ درد هستند. تزریق موضعی کورتیکوزتروئید نیز ممکن است تجویز شود. اما اگر درد همچنان باقی بماند، باید به خارج کردن تومور از راه جراحی و برش رباط های کف پا متوسل شد.

کفی طبی

کفی های طبیمناسب باید در کف کفشها قرار گیرند. این کفی ها باید نرم و قوس دار باشند و در ناحیه پاشنه بالشتک نرمی داشته باشند. باید به بیمار توضیحاتی در باره مشکلش داده شود و ورزشهای مناسب در برگه ای با شکل توضیح داده شود.ورزشها باید برای فاشیای کف پا (بافت همبندی که در کف پا قرار گرفته)، خار پاشنه و تاندون آشیل طراحی شده باشند. درصد زیادی از بیماران تاندون آشیل کوتاه و محکم دارند.
آسیب کششی و در اثر التهاب بافتهای کف پا می تواند علت درد پاشنه پا محسوب شود.

در برخی از افراد که کف پای نسبتا صافی دارند و قوس بزرگ کف پا کاهش یافته است هدف از درمان  درد کف پا ، تسکین درد  کف پاست.

منبع: ایران ارتوپد   بیتوته   سیمرغ