بیماری پارکینسون

تعریف پارکینسون

بیماری پارکینسون اختلالی پیش رونده در سیستم عصبی است که روی حرکات بدن تاثیر می گذارد. این مشکل به طور تدریجی ایجاد می شود و معمولاً با یک لرزش قابل توجه در فقط یکی از دستان شروع می شود. بااینکه لرزش دست می تواند یکی از متداولترین علائم بیماری پارکینسون باشد، این اختلال معمولاً موجب کند شدن حرکات بدن می شود.
معمولا علت بیماری پارکینسون ناشناخته است ، ولی در بعضی از شرایط افرادی که ضربه مغزی می شوند مثل بوکسور ها ، مسمومیت با فلزات به ویژه در معادن منگنز ، یا سکته های مغزی در ایجاد علائم بیماری پارکینسون بسیار موثر است.
در روش درمانی بیوفیدبک یا نوروفیدبک به بیماران آموزش داده می‌شود که با استفاده از سیگنال‌های به دست آمده از بدنشان، سلامت خود را بهبود دهند. متخصصین طب فیزیکی از روش بیوفیدبک برای بیماران سکته‌ی مغزی استفاده می‌کنند تا به آن‌ها کمک کنند دوباره عضلات فلج خود را به حرکت دربیاورند. روانشناسان از این روش برای آرامش دادن و ریلکس کردن بیمارانی استفاده می‌کنند که دچار تنش عصبی و اضطراب هستند. متخصصین مختلف از روش بیوفیدبک بدین منظور استفاده می‌کنند که به بیماران خود آموزش دهند که چگونه با درد خود کنار بیایند.

در افراد جوان کمتر از ۵۰ سال معمولا زمینه ژنتیکی وجود دارد که از طریق وراثتی به پارکینسون مبتلا می شوند. اگر فرد جوان باشد با تست های ژنتیکی می توان تشخیص داد که آیا به این بیماری مبتلا است یا خیر ولی معمولا وراثتی نیست.

در پاسخ به این سوال که آیا لرزش دست هنگام غذا خوردن و نوشتن از علائم پارکینسون است یا خیر، باید گفت: در این بیماری لرزش دست هنگام غذا خوردن از بین می رود ولی افرادی که در هنگام غذا خوردن دستشان می لرزد بیماری های دیگری را مطرح می کنند که بایستی بررسی شوند.

علت بیماری پارکینسون

علت مکانیسم بیماری پارکینسون، کاهش ماده شیمیایی موسوم به دوپامین است لذا برای درمان، فرآورده های دارویی استفاده می شود که سطح دوپامین مغز را بالا می برد. گر چه این دارو ممکن است پس از مصرف طولانی مدت اثر خود را از دست بدهد ولی اغلب در ۸ سال اول، علائم بیماری را کنترل می کند.به همین دلیل دارو های شناخته شده ای وجود دارد که سطح دوپامین مغز را بالا می برد و باعث می شود علائم بیماری کاهش پیدا کند

درمان پارکینسون

درمان های دارویی پارکینسون

درمان پارکینسون با این هدف انجام می شود که تا آنجا که ممکن است علایم و مشکلات  بیمار از بین رفته و تسکین یابد. در حال حاضر هنوز دارویی پیدا نشده است که بتواند بیماری پارکینسون را معالجه نماید و یا اینکه از پیشرفت آن جلوگیری کند. داروهایی که در حال حاضر برای این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند با جایگزینی مواد شیمیایی ضروری در مغز مثل دوپامین، باعث می شوند که علایم پارکینسون و مشکلات بیمار تسکین یابد. در درمان دارویی بیماری پارکینسون باید به نکات زیر توجه نمود:

درمان دارویی در هر فردی بر اساس نیاز همان فرد انجام شود. در بیماری پارکینسون، کافی نیست که بیمار را در یک جدول درمانی خاص قرار داده و مثلا” بگوییم که همیشه از این دارو روزی سه بار بخوریم!

درمان دارویی همیشه باید براساس علایم و مشکلات بیمار صورت پذیرد. برای مثال، در هنگام شروع بیماری که علایم ممکن است خفیف باشند، اغلب بهترین کار این است که اصلا” دارویی تجویز نشود.

در درمان بیماران مبتلا به پارکینسون نباید فقط به درمان دارویی اکتفا نمود. اقدامات فعال و مؤثری از طرف خود بیمار و اطرافیانش باید صورت پذیرد. همچنین از تخصص پزشکان، فیزیوتراپ ها و متخصصین کار درمانی برای کمک به این بیماران باید استفاده نمود.

منبع:  دکتر دقاق زاده  مردمان  دکتر باقرپور