کیست پشت زانو

کیست های پشت زانو معمولا همراه با آرتروز زانو دیده می شوند. این کیستها ممکن است درد ناک شوند. تشخیص آنها با سونوگرافی پشت زانو است. در صورتی که به درمانهای ضد التهاب پاسخ ندهند این کیستها تزریق کورتون انجام می شود. در موارد شدید گاهی جراحی لازم می شود. گاهی این کیستها پاره شده و مواد داخل آن به پشت ساق می ریزد که باعث درد پشت زانو به صورت شدید می شود.

در این حالت باید بیمار از لحاظ لخته خونی در ساق بررسی شود چون همین علایم در لخته پشت ساق نیز دیده می شود و درمان کیست بیکر برای آن متفاوت است بنابراین برای بیمار داپلر عروق پا انجام می شود. در موارد بسیار شدید فشار پشت ساق زیاد شده و بر روی عروق  و اعصاب ساق اثر می گذارد که نیازمند جراحی می شود.

گاهی عضله کوچکی در پشت زانو قرار گرفته. گاهی گرفتگی این عضله باعث درد شدید پشت زانو می شود که با درد کیست زانو اشتباه می شود. ورم پشت زانو ممکن است کیست عروقی باشد که در این حالت عدم تشخیص دقیق و تزریق آن باعث مشکلات زیادی برای بیمار مثل آب آوردن زانو می شود.

علل کیست بیکر

کیست بیکر به علت ورم زانو رخ می دهد. ورم در اثر افزایش مایع مفصلی زانو بوجود می آید.

هنگامی که فشار وارده بر زانو زیاد و طولانی مدت باشد، در قسمت پشت زانو، مایعی جمع می شود و موجب ورم زانو می گردد.

- آسیب غضروف زانو

- آرتروز زانو (در افراد مسن)

- آرتریت روماتوئید

- دیگر مشکلات زانو

علائم کیست بیکر

- علائم کیست بیکر زانو بعد از فعالیت بدنی و یا بعد از ایستادن طولانی مدت ممکن است بدتر شوند.

- یک کیست بیکر بزرگ ممکن است باعث ناراحتی و یا احساس سفتی در پشت زانو شود.

- – هنگامی که می ایستید و یا خم می شوید، درد پشت زانو بدتر می شود.

- پشت زانو ممکن است بدون درد باشد و یا درد همراه با ورم داشته باشد. ممکن است کیست بیکر را همانند یک بادکنک پر از آب احساس کنید.

منبع:دکتر رئیسی و احدی,تبیان