درد شانه

هر درد شانه در اثر حادثه باید فوراً توسط پزشک درمان شود. پزشک بعضی در رفتگی‌ها را به‌آسانی جا می‌اندازد. موارد شدیدتر آن باید با جراحی درمان شود.اگر به هر علتی تاندون روتاتور کاف شانه قطع شود، دچار پارگی تاندون شانه می شوید که با علائمی مانند کم شدن حرکات شانه و بروز شانه درد همراه است و بنابراین نیاز به درمان وجود دارد. درمان پارگی تاندون شانه(روتاتورکاف) اغلب بدون جراحی و سرپایی می باشند و به ندرت نیاز به عمل جراحی توسط جراح شانه می شود.
اگر
درد شانه در اثر کار زیاد باشد، نکات زیر به درمان آن کمک می‌کند.

درمان دردشانه

روش های مختلفی برای درمان درد شانه وجود دارد پزشک با توجه به علائم شانه درد یکی از روش ها را به کار می گیرد:

۱٫شانه را استراحت بدهید. اگر شانهٔ شما بعد از انجام کار تکراری دچار درد می‌شود، سعی کنید طرز انجام کار را عوض کنید. یا در فاصلهٔ کار به شانه استراحتی بدهید.
۲٫ورزش را به‌طور کامل ترک نکنید مثلاً اگر گلف بازی می‌کنید، چند روز به‌جای آن دوچرخه‌سواری کنید.

۳٫آن را خنک کنید.

۴٫با اولین آزردگی شانه کیسه‌ای یخ را چندبار در روز، و هر بار کمتر از ۲۰ دقیقه، روی آن بگذارید. یخ ناحیهٔ آزرده را بی‌حس کرده و تورم و التهاب آن را کاهش می‌ٔهد. آن را گرم کنید.

مفصل شانه

مفصل شانه یکی از مفاصلی است که زیاد حرکت می کند. اما این مفصل، به خاطر حرکاتی که می کند، مقاوم نیست و به راحتی صدمه می بیند. برای ایجاد مقاومت باید شانه توسط عضلات، تاندون ها و رباط ها محکم شود. بعضی از شانه ها در اثر صدمه و یا زیاد یا کم استفاده کردن باعث از هم گسیختگی این بافت ها می گردند و مشکلاتی را بوجود می آورند

شغل‌هایی مانند نقاشی ساختمان و چوب‌بری نیز زمینه را برای این مشکل فراهم می‌کند. علائم این بیماری شامل درد در قسمت قدامی ـ ‌خارجی شانه و علت درد شانه هنگام بالا آوردن بازو می‌شود. همچنین ممکن است قسمت خارجی شانه شما متورم و گرم‌تر از حالت طبیعی باشد.

حرکات اصلاحی درد شانه

حرکت اول

در جای خود بایستید و شانه‌ های خود را برای ۵ ثانیه بالا بیاورید. سپس شانه‌ ها را به عقب برده و کتف‌ های خود را برای مدت ۵ ثانیه به یکدیگر بفشارید. بعد از آن شانه‌ ها را به سمت پایین بیاورید و در حالت استراحت قرار دهید. این حرکت را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

حرکت دوم

در حالت ایستاده یک قطعه چوب را با ۲ دست در مقابل خود نگهدارید، طوری که کف دست‌ های شما رو به زمین باشد. دست‌ های خود را بدون آن که از آرنج خم کنید به بالای سر برده و بکشید. ۵ ثانیه در همین وضعیت بمانید و سپس به حالت اول برگردید. این حرکت را نیز ۱۰ مرتبه تکرار کنید

منبع: وبلاگ دکتر دقاق زاده , سیمرغ  نیک صالحی