post_image

پوکی استخوان یکی از شایع ترین اختلالات متابولیک استخوان می باشد که پس از آرتریت دومین عامل مرگ ومیر در سنین بالا محسوب می شود. درهر دو جنس پس از ۵۰ ۴۰ سالگی بافت استخوانی به آهستگی و با سرعت ۰/۵ تا ۰/۳ درصد در سال تحلیل می رود که در زنان یائسه میزان این تحلیل بالاتر می باشد. پوکی استخوان یک بیماری بی سر و صدا و با سیری پیشرفته و آرام می باشد که پس از پیشرفت، منجر به ظهور علائم و مشخصات تحلیل استخوانی می گردد. شایع ترین مشخصه این بیماری، شکستگی های خود به خودی در نقاط مختلف بدن است که باعث از کار افتادگی و ایجاد مشکلات بعدی برای این گونه بیماران می شود.

ورزش درمانی و پوکی استخوان


دو مکانیسم جداگانه یعنی فعالیت عضلانی و تحمل وزن در حفظ تراکم استخوان طبیعی اهمیت دارد. در افراد طبیعی و سالم که مدتی استراحت مطلق داشته اند، انجام تمرینات در وضعیت خوابیده و روی یک دوچرخه ثابت هیچ تاثیری در کاهش تحلیل کلسیم نداشته است. تحلیل مواد معدنی استخوان در فضانوردان در زمان سفرهای فضایی گزارش شده است. حتی در زمانی که برنامه شدید ورزشی را نیز اجرا نموده اند. تحمل وزن اگر چه مفید و لازم است ولی به تنهایی کافی نیست. بنابر این اعمال نیروی فشارنده کافی به استخوان و تحریک فعالیت عضلات مربوطه برای جلوگیری از تحلیل استخوانی لازم است.

ورزشهای مناسب

انجام برخی از حرکت‌های ورزشی در افراد مبتلا به پوکی استخوانباعث بهبود تعادل، چابکی و در نهایت کاهش احتمال سقوط می‌شود؛ مثلا تمرین‌هایی که عضلات چهارسر ران را تقویت می‌کنند. ورزش‌های راست کردن ستون فقرات نیز در تقویت عضلات کمر موثر هستند و باعث کاهش (کیفوز) و احتمالا کاهششکستگی ستون فقرات در این بیماران می‌شوند. این افراد هنگام ورزش باید از انجام حرکت‌های ناگهانی و سریع پرهیز کنند.

۱٫ هدف از ارائه برنامه ورزشی در بیماران دچار پوکی استخوان، افزایش قدرت قلب و عروق، افزایش قدرت عضلانی، بهبود تعادل و چابکی و افزایش و ثبات و نگهداری توده استخوانی است.

۲٫ افراد دچار پوکی استخوان برای افزایش انعطاف‌پذیری نیاز به برنامه ورزشی معینی دارند زیرا کاهش انعطاف‌پذیری باعث مشکلات قامتی در آنها می‌شود.

۳٫ اگر فرد دچار پوکی استخوان به تازگی شروع به ورزش کند، نباید مدت زمان و شدت ورزش شدید باشد. به همان اندازه که تناسب بدن افزایش می‌یابد، مدت زمان ورزش را نیز باید افزایش داد.

۴٫ داشتن فعالیت جسمی با شدت متوسط به مدت چند روز در هفته و به مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند در سلامت این بیماران مفید باشد.

۵٫ تمرین‌های با تحمیل وزن آثار خوبی در افزایش قدرت عضلانی و تراکم استخوانی دارند. یک مجموعه شامل ۱۵-۱۰ تکرار که طی ۲ روز در هفته انجام شود، هدف با ارزشی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان است ولی در مراحل اولیه لازم است شدت ورزش کمتر باشد تا از بروز خطرها جلوگیری شود.

۶٫ برخی از تمرین‌های مقاومتی باعث خم شدن ستون فقرات به خصوص برای اندام فوقانی و تحتانی می‌شوند. پس بهتر است تمرین‌ها در حالتی که وضعیت به صورت ستون فقرات مستقیم است، انجام شود.


منبع:سلامت.گیلان


Share →