post_image

درد سیاتیک ممکن است علل گوناگونی داشته باشد. این بیماری عصبی آزار دهنده معمولاً موجب درد گزنده ای در کمر می شود که تا ساق پا و غالباً پایین پا کشیده می شود . درد سیاتیک غالباً با ضعف و بی حسی همراه است . فتق دیسک ، التهاب مفاصل ، مهره ها و التهاب عصب سیاتیک همه ممکن است علت این مسئله باشند .

به عقیده پزشکان چینی التهاب عصب سیاتیک ممکن است ناشی از سرماخوردگی، جذب مواد سمی از محیط زیست یا التهاب بافتهای اطراف باشد. خوشبختانه این نوع سیاتیک در مقابل ورزش واکنش مساعدی نشان می دهد.

نــکــتـه

هنگام حمله های حاد سیاتیک عصبی نباید ورزش کرد اما در مرحله مزمن ماساژ و تمرینهای ورزشی کمک کننده است.

هدف از ورزشهای سیاتیک

- کاهش درد سیاتیک در مدت کوتاه تر

- ورزش هایی برای جلوگیری از عود درد سیاتیک

برای بسیاری از دردهای سیاتیک، ورزش درمانی جزو برنامه های تسکین درد می باشد.

ویژگی ورزش سیاتیک

۱- قدرت عضلانی:

بسیاری از ورزش های سیاتیک بر تقویت عضلات شکم و کمر تاکید دارد. این ورزش های کششی روی عضلاتی که انعطاف پذیر نیستند و سفت هستند، انجام می گیرد. همچنین ورزش های کششی کمک می کند تا مواد مغذی ستون فقرات و مناطق اطراف آن فراهم شود.

اگر هم ورزش های قدرتی و هم ورزش های کششی را انجام دهید، می توانید زودتر درد سیاتیک را درمان کنید و به احتمال کمتری این درد را بار دیگر تجربه خواهید کرد.

۲- تشخیص خاص:

ممکن است این کمردرد ناشی از فتق دیسک و یا تنگی کانال نخاع باشد و انجام ورزش نادرست می تواند درد سیاتیک را بدتر کند. لذا قبل از هر برنامه ورزشی، برای تشخیص علت درد، باید نزد پزشک بروید.

۳- کشش همسترینگ:

بیشتر دردهای سیاتیک، با انجام یک برنامه منظم کششی عضلات همستریگ بهبود می یابند. عضلاتی را که پشت ران قرار دارند، همسترینگ می گویند.

همسترینگ سفت، موجب افزایش فشار بر کمر و پشت می گردد و باعث تشدید درد سیاتیک می شوند.

۴- صحیح انجام دادن ورزش:

اگر ورزش را درست انجام ندهید، باعث می شوید که تمرینات ورزشی نسبتا بی اثر باشند و ممکن است منجر به درد و یا بدتر شدن آن گردند. پس بهتر است از مربی ورزشی و یا فیزیوتراپ، طرز صحیح ورزش کردن را یاد بگیرید.

۵- ورزش های هوازی:

ورزش های هوازی علاوه بر آنکه یکی از ورزش های خاص بیماران سیاتیکی می باشند، تناسب اندام را نیز حفظ می کنند. پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها برای کمر و پشت است. بهتر است هر روز حدود ۴ کیلومتر با سرعت متوسط پیاده روی کنید.

 

منبع:تبیان.اسپورت تایم


Share →