آرتروز چیست ؟

آرتروز عبارت است از ایجاد تغییراتی که در مدت زمان طولانی و به صورت فرسایشی و تخریبی در غضروف مفاصل ایجاد می شود و بیشتر اوقات با درد، تورم، بزرگ شدن مفصل، وجود حساسیت در موضع و اختلال در حرکت مفاصل،خود را بروز می دهد. آرتروز می تواند بر مفاصلی مانند مهره های گردنی، ‌مفاصل دست، زانوها، مچ دست و پا و انگشتان دست و پا اثر بگذارد.

علل ایجاد آرتروز

در یک جمله می توان گفت: هنوز علت اصلی آرتروز مشخص نشده است. اما مواردی مانند:

۱- عوامل ارثی و مادرزادی

۲- افزایش وزن و چاقی

۳- وجود عارضه ها و ناهنجاریها، مانند: پای ضربدری در دو زانو، کف پای صاف داشتن

۴- ضربات مکرر و خفیف و مداوم بر مفاصل

۵- عوامل هورمونی، به عنوان مثال: آرتروز زنان بعد از دوران یائسگی به دلیل توقف ترشح هورمون استروژن بیشتر می شود

۶- افزایش سن

۷- مشاغل و کارهای یکنواخت و بی حرکت

۸- برخی از بیماریها، مانند: مرض قند و بیماریهای متابولیکی و التهابی

۹- استفاده مکرر و مداوم از یک طرف بدن مانند کسانی که تمام کارهای خود را با دست مسلط ( دست چپ یا راست ) انجام می دهند، در پیدایش آرتروز مؤثر می باشند

درمان های جراحی آرتروز

۱٫       آرتروسکوپی: این عمل جراحی با استفاده از یک دوربین (کامرا) که از طریق برش های کوچکی در زانو ایجاد و وارد آن می شود، صورت می گیرد.

۲٫       استئوترمی: عمل جراحی است که باعث تغییر شکل استخوان ها و یا تغییر وضعیت زانو می شود. این عمل جراحی تنها در مواردی که یک قسمت و یا یک طرف از زانو دچار آسیب شده است، به کار می آید.

۳٫       آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو : در این مورد جراح قسمت آسیب دیده زانو را برداشته و یا مفصل مصنوعی که از فلز پلاستیک ساخته شده جایگزین می شود. عمل تعویض مفصل زانو می تواند نقطه ای بر پایان درد زانو باشد و سبب بهبود حرکت زانو شود.

منبع:دکتر بیژن  فروغ.دکتر حیدریان