post_image

ورزش درمانی و پوکی استخوان

بر اساس مرحلۀ بیماری، اهداف تمرین درمانی در بیماران و افرادی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند متفاوت است.

یگ گروه، افرادی که دارای استئوپنی هستند یعنی افرادی که ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش تراکم بافت استخوانی دارند، آنهایی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند  خانمها قبل از سن یائسگی در این گروه قرار می گیرند. تمرینات پر برخورد مانند لی لی کردن و جست و خیز کردن، بیشترین پتانسیل را برای بهبود تودۀ استخوانی دارند.

تمرینات تقویتی به خصوص اگر با شدت بالا انجام شود و قدرت عضلات را افزایش دهد می تواند باعث افزایش بهبود تراکم تودۀ استخوانی شود. توجه داشته باشید که تمرینات پر برخورد برای افرادی مناسب است که به صورت منظم ورزش می کنند و بدن آنها آمادگی لازم را دارد. افرادی قبلاً ورزش های منظم داشته اند ولی در حال حاضر تمرینات را ترک کرده اند ، باید تمرینات را با شدت کمتر آغاز کنند.

تمام تمرینات باید متناسب با وضعیت فرد باشند و از سطح کم شروع شوند. در ادامه به منظور اثر گذاری بهتر نیاز است که از نظر مقدار و شدت پیشرفت کنند.

ورزشهای قدرتی و پوکی استخوان

ورزشهای قدرتی این توانایی را دارد که استخوان از دست رفته را تا حدّی احیا کند و انجام هر کاری را در زندگی شما آسانتر کند. اگر شما در گذشته هرگز ورزشهای قدرتی را انجام نداده اید ، از تغییری که این تمرینات می تواند در شما ایجاد کند شگفت زده می شوید.

داشتن تعادل خوب باعث می شود شما بتوانید حرکات خود را در جهات مختلف با اطمینان و اعتماد بنفس و راحتی و ایمنی بیشتری انجام دهید.

ورزشهای تقویتی عضلات

-         ورزشهای ثبات دهنده

این ورزشها همزمان تمام عضلات شکمی و ستون مهره ای را تقویت می کند. این تمرینات به شما این امکان را می دهد که در هنگام برخورد شخصی به شما به صورت تصادفی، بتوانید از افتادنِ خود جلوگیری کنید.

-         ورزش برای قفسۀ سینه و بازوها

این تمرینات به توانایی شما برای انجام فعالیت های روزانۀ زندگی کمک می کند زیرا بسیاری از چیزهایی که شما انجام می دهید مثل حمل سبزیجات یا تمیز نمودن منزل و … نیاز به قدرت قسمت فوقانی بدن شما دارد.

-         ورزش های شکمی

این ورزشها به شما در حفظ وضعیت بدنی مستقیم کمک می کند. عمیق ترین لایۀ عضلات شکمی عضلۀ عرضی شکم است. این عضله ارگانهای داخل حفرۀ شکمی را حمایت می کند و نقش مهم در ثبات ستون فقرات دارد. عضلۀ مستقیم شکمی به خصوص وقتی به صورت اکسنتریک ( باز شونده) تقویت شود، به ما در به دست آوردن وضعیت درست کمک می کند.

تقویت عضلات کف لگن همراه با قسمت شکمی باید انجام گیرد و در حفظ ارگانهای داخلی و جلوگیری از بی اختیاری ادرار مؤثر است.

منبع:برگرفته از کتاب پوکی استخوان


Share →