درد سیاتیک چیست؟

سیاتیک عصبی است که از ریشه های ناحیه کمر منشاء گرفته و از ناحیه باسن و پشت ران عبور و در ۱۵ سانتی زانو به دو عصب تیبیال و پرونئال تقسیم می شود شاخه تیبیال از پشت ساق و شاخه پرونئال از جلوی ساق عبور می کند.

به درد تیر کشنده به اندام تحتانی و پاها در اصطلاح سیاتیک یا سیاتیکا می گویند و معمولا علائم درد عصب سیاتیک دریک طرف بدن بروز می کند.درد و علائم سیاتیک اغلب درمراحل اولیه بیشتر است چون دراین مرحله التهاب و فشار عصب سیاتیک بیشتر می باشد. این درد ها اغلب بعد از درمان گرفتگی عصب سیاتیک  به صورت صحیح کاهش می یابد.  علت درد سیاتیک می تواند ضایعه و پارگی دیسک کمر،فشار بر روی رگ سیاتیک و مشکلات دیگر ناشی از ضایعات ریشه های عصبی باشد.فشار روی عصب سیاتیک معمولا در اثر گرفتگی عضله پریفورمیس که در ناحیه باسن قرار دارد و از روی عصب سیاتیک عبور می کند بوجود می آید.

التهاب عصب سیاتیک باعث تورم و تحت فشار بیشتر قرار گرفتن عصب می شود. در این وضعیت در انتقال پیام های عصبی اختلال ایجاد کرده و رشته عصبی مربوط به هر منطقه از پا که باشد بدون این که هر گونه مشکلی در آن نقطه وجود داشته باشد علائم درد سیاتیک را در آنجا نشان می دهد. سن بالا، فشار به کمر و حمل بارهای سنگین، پشت میز نشینی طولانی و دیابت از جمله عواملی است که باعث این مشکل می شود.

فشار روی عصب سیاتیک شایع نیست و غالبا با فشار ریشه عصب ناشی از مشکلات دیسک کمر اشتباه می شود.

کمر درد غالباً بخش اصلی دوران بارداری است. پزشکان می‌گویند حداقل نیمی از زنان باردار در مرحله‌ای از دوران بارداری خود، کمر درد را تجربه خواهند کرد. سیاتیک در بارداری اگر چه موجب نارحتی و پریشانی می‌شود، اما معمولاً نشانه‌‌ی هیچ‌‌گونه خطری برای مادر و یا نوزاد نیست. اما موارد مهمی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در صورتی که حتی بعد از زایمان، کمردرد بارداری شما بهبود پیدا نکرد، حتماً برای چک‌آپ و معاینات بیشتر به متخصص کمر مراجعه کنید.

درمان

رفع علت و عمدتا درمان سیاتیک در عضله پریفورمیس از طریق ماساژ،فیزیوتراپی، ورزش درمانی، دارو درمانی لیزر . یا تزریق می تواند باشد.

درمان های خانگی برای سیاتیک

اگر در شرایطی خاص دچار اسپاسم یا گرفتگی عصب سیاتیک شدید، می توانید برای کاهش میزان درد از یکی از شیوه های زیر استفاده کنید.

گرم کردن موضع درد در ناحیه لگن یا ران با کیسه آب گرم می تواند تاثیر زیادی در کاهش درد سیاتیک در افرادی که دچار اسپاسم های عصبی شده اند داشته باشد.

ورزش های کششی و نرمشی نیز دردهای ناشی از سیاتیک را تخفیف دهد. اما باید مراقب بود که از انجام ورزش های چرخشی و پرتابی پرهیز کرد.

نوشیدن چای گیاهی و دمنوش هایی نظیر گل گاوزبان و یا نعناع می تواند به کاهش درد و ریلکسی اعصاب کمک کند و در کاهش و درمان درد سیاتیک بسیار موثر است.

ماساژ موضع درد با روغن زیتونی که در آن مقدار کمی زنجبیل رنده شده، می تواند به بهبود این دردها کمک کند.

افزودن چاشنی ها و ادویه های گرم مثل دارچین و عسل به برنامه غذایی مبتلایان به اسپاسم می تواند موثر باشد.

منبع:طب سنتی ایران و تبسم