گودی کمر یا لوردوز به معنی افزایش تقعر ستون مهره کمری است. در لوردوز یا گودی کمر قوس ستون فقرات کمری به جلو بیشتر شده، شکم به جلو آمده و باسن به عقب میرود.

ستون مهره از روی هم قرار گرفتن ۷ مهره گردنی و در پایین آن ها ۱۲ مهره سینه های و در پایین آنها ۵ مهره کمری و سپس مهره خاجی و دنبالچه ای تشکیل شده است. اگر ستون مهره را از جلو نگاه کنیم مهره ها در یک خط صاف و عمود قرار گرفته اند ولی اگر از کنار به ستون فقرات نگاه کنیم متوجه میشویم که مهره های گردنی و سینه ای و کمری قوس هایی را درست میکنند.

علائم گودی کمر

گودی کمر  باعث درد می شود که گاهی مواقع در توانایی حرکت اثر نامطلوب میگذارد. اغلب گودی غیر طبیعی در قسمت کمر دیده می شود وباعث می شود باسن برجسته تر بنظر برسد. اگر  روی یک سطح سفت دراز بکشید فاصله گودی تا ان سطح خودش را نشان می دهد.  اگر انحنای ایجاد شده انعطاف پذیر باشد و هنگامی که به سمت جلو خم می شوید از بین برود نیاز به درمان پیچیده ای ندارد و با ورزشهای کمر بهبود می یابد. اگر درهنگام خم شدن به جلو ، گودی کمر از بین نرود دراین صورت ممکن است نیاز به درمان  داشته باشید.

درمان گودی کمر

برطرف کردن علت اصلی بوجود آورنده لوردوز یا گودی کمر میتواند آن را برطرف کند. با این حال علت گودی کمر هر چه باشد تقویت عضلات کمر و شکم و عضلات باسن میتواند شدت لوردوز را کاهش دهد. در نظر داشته باشید که شایعترین علت افزایش گودی کمر ضعیف شدن عضلات شکم و ستون مهره و کاهش قدرت انعطاف پذیری عضلات و تاندون های اطراف لگن است. این ضعف عضلانی و کاهش انعطاف پذیری در افرادی که شغل نشسته داشته و فعالیت بدنی منظمی ندارند بیشتر ایجاد میشود.

با افزایش سن هم مشکلات ذکر شده شدیتر میگردند پس مهمترین اقدام در درمان لوردوز و گودی کمر افزایش قدرت عضلات شکم و کمر و افزایش انعطاف پذیری بافت نرم اطراف لگن است.

برای نیل به این مقصود میتوانید از همان نرمش هایی که برای درمان کمردرد استفاده میشود سود ببرید. این نرمش ها عضلات ستون مهره و شکم شما را تقویت کرده و گودی کمر شما را کاهش میدهند.

درمان گودی غیر طبیعی کمر

معمولا درمان غیر جراحی بهترین درمان است.در صورت لزوم مسکن برای رفع درد والتهاب تجویز میشود.مهمترین بخش درمان  گودی کمر، درمان طب فیزیکی وتوانبخشی است. در این حالت قدرت ستون فقرات وعضلات ان افزایش پیدا کرده و ستون فقرات با درمان طب فیزیکی وتوانبخشی،  انعطاف پذیر می گردد. این روشها شامل ورزشهای گودی کمر؛ شرکت در برنامه توانبخشی پیشرفته ستون فقرات و… است

منبع:پزشک آنلاین.کندس