حدود ۸۰تا ۹۰درصد افراد حداقل برای یک‌بار در زندگی خود، کمردرد را تجربه می‌کنند. کمردرد، دردی است که در ناحیه کمر، بین آخرین مهره سینه‌ای یا پشتی تا پایین باسن احساس می‌شود اما ممکن است آسیبی در همین نواحی اتفاق بیفتد ولی علائم آن در مناطق دیگر مثل اندام‌های تحتانی ایجاد شود.

کمر‌درد ویژگی‌هایی دارد که به‌واسطه این ویژگی‌ها خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد و لازم است که حتماً درمان شود؛ ازجمله اینکه شایع‌ترین بیماری بعد از سرماخوردگی، کمردرد است. کمردرد ازجمله دردهایی است که احتمال مزمن‌شدن آن در بیمار مبتلا وجود دارد و حتی پس از درمان ممکن است که مجدداً عود کند.

کمردرد علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد ولی به‌طور کلی آن را به دو نوع مکانیکال و غیرمکانیکال تقسیم‌بندی می‌کنند. کمردرد مکانیکال، کمردردی است که بر اثر آسیب‌هایی در مهره‌ها، مفاصل فاست، دیسک، رباط‌ها و عضلات به‌وجود می‌آید. حدود ۹۵درصد کمردردها از نوع کمردرد مکانیکال هستند. کمردرد غیرمکانیکال، کمردردی است که بر اثر عواملی مثل بیماری‌های رماتیسمی و التهابی، عفونت‌ها و تومور، ایجاد و تنها پنج درصد کمردردها را شامل می‌شود که البته درمان‌های تخصصی خودش را دارد.

خیلی از کمردردها هستند که به دلیل آسیب دیسک ایجاد نمی‌شوند بلکه علت آنها آسیب و درگیری قسمت‌های دیگر ستون فقرات مثل مفاصل فاست، رباط‌ها و عضلات است. حتی در بعضی از بیمارانی که در MRI آنها برآمدگی یا بیرون‌زدگی دیسک کمر مشاهده می‌شود، در معاینه‌های بعدی علائم فشار روی اعصاب نخاعی را نمی‌بینیم و اصلاً علت کمردرد آنها آسیب دیسک نیست.

یکی از شایع‌ترین علت‌های ایجاد کمردرد، کشیدگی‌ها یا استرین‌های عضلانی است. بر اثر انجام فعالیت سنگین یا حرکات ناگهانی و شدید، عضلات تنه می‌توانند دچار کشیدگی یا پارگی شوند. عامل شایع دیگر، ایجاد نقاط دردناک به اسم نقاط ماشه‌ای در عضلات تنه است. علت دیگر می‌تواند کشیدگی رباط‌های ستون فقرات باشد. مفاصل فاست ستون فقرات می‌توانند دچار درگیری یا اختلال شوند.

منبع:همشهری