درد باسن که در پشت لگن احساس میشود دردی عمقی است که میتواند به ران و یا کمر هم انتشار پیدا کند.

پاسخ این سوال که درد لگن و باسن نشانه چیست؟ در اکثر موارد بسیار ساده است، برای نمونه درد می‌تواند پیامد افراط در ورزش کردن باشد. این درد معمولاً از التهاب یا کشیدگی بافت‌های نرمی چون تاندون ناشی می‌شود و غالباً ظرف چند روز برطرف می‌گردد. اما درد مزمن و طولانی مدت مفصل لگن در بیماری های خاص ریشه دارد.  درد ایجاد شده به دلیل بروز مشکل در مفصل ران از لکن تا زانو نیز منتشر می شود. درد زانو گاهی اوقات تنها نشانه‌ی مشکل داشتن مفصل ران به شمار می‌رود. این گونه دردها را، که بسیار متداول نیز هستند، در اصطلاح درد ارجاعی می‌گویند. درد لگن یا بیرون مفصل ران نیز حس می‌شود، اگرچه درد باسن خود می‌تواند نتیجه‌ی بروز بیماری در کمر باشد.

علل درد باسن

از علل مختلف درد استخوان لگن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          شایعترین علت درد لگن یا حاد باسن درد ارجاعی از ناحیه کمر است.

-         آرتریت یا التهاب مفاصل ستون فقرات بخصوص مفاصل بین مهره ها ( مفاصل فاست)

-           آرتریت مفاصل ساکروایلیاک(ساکروایلئیت) نیز علت درد استخوان لگن و باسن می باشد.

مفاصل ساکروایلیاک مفاصلی هستند که قسمت پائین ستون مهره ها را به لگن وصل می کنند.

-          بیماری های مفاصل لگن(هیپ) از علل شایع درد لگن است که اغلب از ان غفلت می شود.

-          بیماری های بافت نرم

مسائل عضلانی در ناحیه لگن وباسن،التهاب تاندون ها(تاندونیت) و  بیماری بورسها( بورسیت). بورس کیسه کوچک دارای مایع در ناحیه مفصل  است.

-          ضربات

ضربات به ناحیه کمر ، ساکرو ایلیاک و باسن از علل درد باسن و درد دنبالچه بخصوص در ورزشکاران است.

-          شکستگی ساکروم

( ساختمان استخوانی در  انتهای ستون فقرات) می تواند مشکل ساز شود.  این شکستگی از نوع استرسی است ومی تواند بدون ضربه واسیب مهمی ایجاد شود. شکستگی ساکرال در افراد مسن بخصوص زنان باید مد نظر قرار گیرد زیرا در انها می تواند نشانه ای از پوکی استخوان(استئو پوروز) باشد.

-          یک  علت دیگر درد ناحیه باسن، دیسک ستون فقرات است که باعث فشار بر عصب می شود.

بطور کمتر شایع،درد باسن می تواند بعلل جدی باشد. این علل شامل تومور،سرطان،عفونت، بیماری های رکتوم ومقعد، بیماریهای اعصاب و بیماریهای شدید روماتولوژی می باشد.

تشخیص

تشخیص صحیح نقص عملکرد مفصل ساکروایلیاک و درد لگن و باسن به علت تشابه علائم این بیماری با دیگربیماری های کمر و پشت بدن، مانند سندرم مفصل فاست یا برجستگی و بیرون زدگی دیسک، دشوار است. پرتونگاری (اشعه ایکس) چندان برای تشخیص علت درد باسن مفید نیست، ممکن است در ام آر آی نشانه‌های التهاب مفصل ساکروایلیاک مشخص شود یا آسیب‌شناسی‌های بالقوه دیگر از نظر پنهان بماند. بهترین روش ارزیابی درد یا ناپایداری مفصل ساکروایلیاک معاینه فیزیکی کامل توسط دکتر فیزیوتراپی باتجربه و متخصص در زمینه عارضه‌های عضلانی ـ اسکلتی است.

درمان درد لگن

خوشبختانه، تمام دردهای لگنی درمان‌پذیر هستند. برای درمان درد لگن میتوانید از موارد زیر کمک بگیرید:

عفونت را برطرف کنید. اگرپزشک وجود عفونت مجرای ادرار را تشخیص دهد، برای درمان درد باسن آن آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز می‌کند. شما نیز با دفع مکرر ادرار می‌‌توانید از عود عفونت جلوگیری کنید. یعنی لااقل هر سه ساعت یک بار در روز و یک بار یا دو بار در طی شب. ادرار کردن بلافاصله بعد از نزدیکی هم به دفع عفونت کمک می‌کند.

مسکن بخورید. اگر درد ناشی از پارگی کیست تخمدان باشد، درمان احتمالاً فقط شامل تسکین درد با مسکن است. به‌ندرت خونریزی شدید ناشی از پارگی کیست تخمدان نیاز به جراحی پیدا می‌کند. پزشک برای علل دیگر درد لگن هم ممکن است داروئی مثل ایبوپروفن تجویز کند

منبع : ایران ارتوپد . دکتر پیریایی