مینیسک زانو قطعه دیسک مانند غضروف است که به عنوان ضربه گیر داخل یک مفصل کار می‌کند. زانو دارای دو مینیسک است یکی مینیسک جانبی و دیگر مینیسک میانی. هر مینیسک به عنوان بالشتک محافظ بین استخوان ران و استخوان ساق پا عمل می‌کند. این دو مینیسک با محافظت از دو لبه دو استخوان در برابر ساییده شدن به یکدیگر از فرسایش بیش از حد آن‌ها جلوگیری می‌کند. هر مینیسک زانو همچنین در هنگام پریدن و فرود آمدن به عنوان ضربه گیر عمل می‌کند و به توزیع یکنواخت مایع مفصلی به منظور روان سازی و تغذیه زانو کمک می‌کند.علت پارگی مینیسک زانو در اغلب موارد، آسیب دیدگی زمانی رخ می‌دهد که فرد وقتی زانویش خمیده است و حداقل یکی از پاهای او روی زمین قرار دارد، بدن خود را سریع می‌چرخاند.

علائم و تشخیص آسیب دیدگی یا پارگی رباط زانو

هرشخصی به صورت های مختلف تجربه مواجه شدن با این آسیب دیدگی ها را داشته است و فقط پزشکان متخصص میتوانند این اختلال را بطور دقیق تشخیص دهند اما دراین مقاله تعدادی ازعلائم رایج پارگی رباط صلیبی ذکرشده است:

• بروزدرد های شدید و ناگهانی و عمیق در خط مفصلی زانو
  • صدا دادن زانو یا پارگی مینیسک پا هنگام آسیب دیدگی
  •  تورم
  • احساس ازدست رفتن مفصل
  • ناتوانی درتحمل وزن بدون ایجاد درد
  • افزایش ترشح مایع مفصلی و ورم زانو، که می تواند همراه با خونریزی مفصلی هم باشد.
  • حساسیت لمسی
  • قفل شدن زانو، که به دلیل گیرافتادن منیسک پاره شده بین استخوان ران وساق در همان حالت خم شده قفل شده و به سختی باز می شود.
  • خالی کردن زانو، که زانو بدون اختیار بیمار در حین وزن انداختن ناگهان خم می شود.

درمان های غیر جراحی مینیسک زانو

برای درمان پارگی مینیسک زانو می توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

۱-از کمپرس یخ به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه هر ۳ تا ۴ ساعت به مدت ۲ تا ۳ روز یا تا زمانی که درد و تورم برطرف می شود استفاده کنید.

۲-به وسیله گذاشتن یک بالش زیر پای آسیب دیده، زانو را به منظور کاهش تورم بالا نگه دارید.

۳-برای کاهش تورم، زانوی آسیب دیده را بانداژ کنید.

۴-برای بی حرکت کردن زانو از ابزار ویژه این کار استفاده کنید (مثل بریس)

۵-از عصای زیر بغل برای حرکت و راه رفتن استفاده کنید.

۶-با تجویز پزشک از داروهای ضد درد و ضد التهاب استفاده کنید مصرف این داروها در افراد بالای ۶۵سال و بیشتر نباید پس از ۷روز بدون نظر پزشک معالج صورت گیرد. از جمله این داروها می توان به بروفن ، ایندومتاسین  و مفنامیک اسید اشاره کرد.

مهمترین قسمت درمان غیر جراحی پارگی مینیسک تقویت عضلات چهارسر ران یا کوادری سپس است. علائم پارگی مینیسک یعنی قفل شدن زانو ، خالی شدن زانو و ورم زانو در بسیاری از بیماران با تقویت عضلات چهارسر از بین میروند. اگر بعد از چند ماه انجام نرمش های لازم و تقویت این عضلات، علائم بیمار از بین رفت بیمار نیازی به جراحی ندارد وگرنه میتواند تحت عمل جراحی قرار گیرد.

درمان جراحی مینیسک زانو

درمان جراحی ، در صورتی که علایم پارگی مینیسک زانو با درمان حمایتی برطرف نشود نیاز به جراحی احساس می شود در این عمل جراحی، جراح به وسیله ابزاری به اسم آرتروسکوپ که یک لوله قابل انعطاف با یک منبع نوری است و از طریق ایجاد یک برش کوچک وارد مفصل زانو می شود تصاویر داخل مفصل از طریق مانیتوری که شبیه صفحه تلویزیون است نمایش داده می شود. از این طریق و با وارد کردن وسایل مخصوصی، پزشک مینیسک آسیب دیده را ترمیم و در صورت لزوم خارج می نماید.

عمل جراحی که برای پارگی منیسک زانو علامت دار انجام میشود در غالب اوقات منیسکتومی است یعنی قسمتی از منیسک که پاره شده است از زانو خارج میشود.

منبع:علم و ورزش,ایران ارتوپد