خار پاشنه پا

خار پاشنه پا در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می‌شود که این امر سبب درد پاشنه می‌شود. فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می‌شود. التهاب طولانی مدت فاسیا، می‌تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود.

شدت درد خار پاشنه در ابتدای صبح، بعد از بیدار شدن و نیز بعد از استراحت، بیشتر است و با راه رفتن کم می شود. این درد، در اولین قدم بعد از استراحت طولانی مدت، بسیار دردناک است و علاوه بر این راه رفتن روی سطوح سخت و ناهموار و حمل اشیاء سنگین، منجر به افزایش درد می‌شود.

اضافه وزن، افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری، صاف بودن کف پا، مشکلات بیومکانیک “ناهنجاری‌هایی که منجر به راه رفتن غیر عادی می‌شود” نیز از علل مهم التهاب فاسیای کف پا است، التهاب مفاصل، پوشیدن کفش نامناسب با پاشنه خیلی بلند و تنگ یا کفش بدون پاشنه و صاف از مهمترین علت خار پاشنه و عوامل بروز آن است. از علائم خار پاشنه پا میتوان به التهاب در زیر پاشنه، مخصوصا در هنگام صبح یا پس از بی تحرکی برای مدت طولانی اشاره کرد. عموما پس کمی راه رفتن و گرم کردن بدن، درد کمی تسکین پیدا می کند.

علت

در اصل، خار پاشنه یک آسیب ناشی از فشار مشابه بیماری آرنج تنیس بازان است که با وارد شدن فشار یا وزن بیش از حد بر تاندون ایجاد می شود و یک نیروی کششی در جایی که تاندون به پاشنه متصل شده ایجاد می شود. تحمیل وزن بر پاشنه در فعالیت هایی مثل دویدن یا پرش باعث این اتفاق می شود. همچنین پوشیدن کفش نامناسب عاملی است که در بوجود آمدن بیماری خار پاشنه پا نقش دارد. کف کفش های ارزان قیمت از داخل چندان مناسب نیست و باعث می شود که پا نحوه قرار گیری مناسبی نداشته باشد.

روش های درمان خار پاشنه پا

طب سوزنی می تواند بهترین راه درمان خار پاشنه باشد. از جمله راه های کاهش و درمان درد خار پاشنه این است که یک کفی مناسب در کفش خود بگذارید تا فشار روی پاشنه کم شود. از وسیله مناسب حفظ قوس کف پا یا قالب مناسب کف پای تان استفاده کنید. ندرتا جراحی برای در آوردن خار پاشنه، به جز در مواردی که درد حاد وجود دارد، تجویز می شود. روی ناحیه دردناک کمپرس سرد یا کیسه یخ سه، چهار بار در روز هر بار به مدت ۱۵ ۱۰ دقیقه بگذارید. همچنین برای برطرف کردن درد خفیف، می توان از داروهایی مثل استامینوفن یا آسپیرین استفاده کرد.

طب سوزنی و خار پاشنه

روشهای مختلفی برای درمان خار پاشنه پیشنهاد می شود از جمله : استراحت، کاهش وزن، استفاده از پد پاشنه، ورزش کشش کف پا و …. که همگی می توانند بسیار موثر در درمان باشند.با فواید طب سوزنی می توان با مکانیسم های مختلفی سبب بهبود سریع کف پا شود از جمله تاثیر ضد التهابی موضعی، کاهش انقباض ساق پا و کشش فاسیای پا، بهبود خونرسانی موضعی و مخصوصا کاهش وزن بیمار که خود می تواند حرکت کلیدی در جلوگیری از برگشت بیماری باشد.

یکی از موثرترین روش های درمان خار پاشنه استفاده ازکفی و کفش طبی است.

• کمپرس سرد: بیمار می‌تواند با چند بار قرار دادن کمپرس یخ در روز، هر بار به مدت ۲۰ دقیقه، التهاب و درد پاشنه را کاهش دهد. البته به هیچ وجه نباید یخ را مستقیم روی پوست گذاشت و حتماً باید حوله نازکی را بین یخ و پاشنه قرار داد.
  • محدود کردن فعالیت‌ها: بیمار می‌تواند با کاهش فعالیت‌هایی که باعث کشیدگی پاشنه می‌شوند به پاشنه استراحت دهد.
  • دارو: مصرف داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، معمولاً برای کاهش التهاب و درد پاشنه توصیه می‌شود.

منبع:  طب سوزنی.پرشین وی.بیتوته