در حدود ۷۵% از موارد تنگی کانال نخاعی در کمر (مهره‌های کمری) رخ می‌دهد. لازم به ذکر است که در اکثر موارد، تنگ شدن کانال نخاعی به ریشه اعصاب فشار می‌آورد که این امر به نوبه خود به درد پشت پا می‌انجامد. میدانیم که نخاع در درون کانال استخوانی قرار دارد که از پشت سر هم قرار گرفتن مهره ها تشکیل شده است .تنگی کانال نخاعی بیماری افراد میانسال و مسن است. می دانیم که نخاع در درون کانال استخوانی قرار دارد که از پشت سر هم قرار گرفتن مهره ها تشکیل شده است. اگر به دلایلی این کانال تنگ شود فضای مورد نیاز نخاع کم شده و به آن فشار وارد می شود. این فشار همچنین به اعصابی که از نخاع خارج شده و به اندام تحتانی می رود وارد گشته که موجب بروز علائم بیماری می شود.

علائم تنگی کانال نخاع

- بی حسی، گرفتگی عضلات و یا درد کمر، باسن، ران و ساق پا، گردن، شانه و یا بازو

- ضعف قسمتی از پاها و یا دست ها

-علائم بیماری هنگامی که می ایستید و یا راه می روید، بدتر می شوند و موقعی که می نشینید و یا به جلو خم می شوید، کم و یا محو می شوند.

- بیشتر افراد مبتلا به تنگی نخاع، قادر نیستند برای مدت زمان طولانی راه بروند.

- بیماران ممکن است قادر به دوچرخه سواری همراه با درد کمی باشند.

درمان تنگی کانال نخاع

به خاطر داشته باشید که برطرف شدن درد، هدف اصلی درمان تنگی کانال نخاعی نیست. در فیزیولوژی بدن، درد یک مکانیسم هشدار دهنده مهم است و به معنی وجود یک مشکل زمینه ای می باشد. به همین دلیل برطرف کردن درد، بدون حل مشکل اصلی می تواند در درازمدت فاجعه آمیز باشد، چرا که موجب پیشرفت بدون سروصدای بیماری زمینه ای خواهد شد.

در مواردیکه تنگی نخاع منجر به ضعف قدرت عضلانی و بی حسی شدید پاها گردد و بیمار تنها قادر باشد پس از ۱۰۰ قدم زاه رفتن بنشیند باید به فکر جراحی کانال نخاعی باشیم.در غیر اینصورت روشهای طب فیزیکی و توانبخشی در درمان بیماران موثر خواهد بود.

روشهای طب فیزیکی و توانبخشی در درمان تنگی نخاع:

این روشها شامل موارد زیر است

اصلاح قدرت عضلانی ناحیه کمر و عضلات شکم و عضلات شکم