درد زانو شایعترین مشکل سیستم اسکلتی عضلانی است که موجب میشود مردم به پزشک مراجعه کنند. در جوامع امروزی که از یک طرف آمادگی جسمانی مردم کم شده و از طرف دیگر آسیب های ورزشی بیشتر شده است زانو درد بیشتر از قبل دیده میشود.

در اکثر درد های زانو التهاب در بافت های مفصلی وجود دارد و صرفنظر از علت درد، هدف مشترک درمان کاهش التهاب است. بدنبال هر آسیبی به مفصل زانو، موادی در محیط مفصل آزاد شده که التهاب ایجاد میکنند.

علل زانو درد

زانو درد بسته به سن افراد علل مختلفی دارد. به طور کلی زانودردها به دو دسته تقسیم می شوند

یکی آنهایی که علل ثانویه دارند، مثلا فردی که دچار شکستگی زانو شده است.

در یکسری افراد هم زانو درد علت اولیه دارد، مانند افرادی که التهاب مفصل (آرتریت) زانو شده اند و غضروف مفصل زانوی آنها تخریب شده است.

درمان زانو درد

وقتی درد زانو به صورت مزمن در می آید زانو ورم می کند. برخی از بیماری ها باعث ورم و التهاب زانوها می شوند. صدمات زانو در ابتدا باعث ورم زانو می شود که خود سبب صدمات بیشتر خواهد شد.

با محافظت های پزشکی می توان این چرخه معیوب را شکست و صدمات آتی بافت های زانو را به حداقل رساند، محافظت از زانو در مقابل بروز برخی از دردها بسیار مشکل است ولی می توان با رعایت چند اصل مهم احتمال صدمه به زانوها را به حداقل کاهش داد.

برای کاهش بیماری های زانو مثل (استئوآرتریت)، اگر چاق هستید، باید لاغر شوید، با لاغر شدن چه در کارهای روزمره و چه درقدم زدن، فشار روی زانوهایتان کاهش می یابد، کاهش وزن صدمات احتمالی به رباط ها و تاندون ها را کاهش می دهداگر به درد مزمن زانو مبتلا هستید به شنا و یا ورزش های آبی بپردازید.

در نتیجه وزن بدن به زانوها فشار وارد نمی کند. اگر به استخر دسترسی ندارید و یا علاقه ای به ورزش های آبی ندارید، به ورزش هایی بپردازید که باعث کشش بدن و ماهیچه ها شوندورزش هایی چون بسکتبال، تنیس و دویدن را کم انجام دهید.

اگر با این گونه ورزش ها درد زانوی شما تشدید شد، حتماً آن را محدود کنید به بدنتان توجه کنید، اگر احساس کردید برخی از حرکات ورزشی به شما صدمه وارد می کند نوع ورزشتان را تغییر دهید.

منبع:ایران ارتوپد.دکتر وریانی