این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می باشد و درمان با این روشها ثابت نشده است

اگر برای درمان فتق دیسک کمر و گردن در صدد امتحان کردن روش‌های جایگزینی مانند گیاهان دارویی هستید، حتماً قبل از شروع درمان درباره مناسب بودن آن، عوارض احتمالی و مداخله‌های دارویی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

فتق دیسک عارضه‌ای دردناک است که خوشبختانه با درمان مناسب و مراقبت و احتیاط کردن بیمار به نحو قابل توجهی بهبود می‌یابد. بنابراین اگر پزشک منعی برای استفاده از داروهای گیاهی ندید، می‌توانید درمان گیاهی را شروع کنید.

زردچوبه

زردچوبه حاوی عامل ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی بسیار مفید به نام کورکومین است. به همین دلیل است که زردچوبه از خارج شدن و برآمدگی مایع ژلاتینی مانند داخل دیسک جلوگیری می‌کند. به علاوه کورکومین خاصیت آنتی هیستامینی دارد که درد را به علت کاهش گردش خون در ناحیه دردناک کاهش می‌دهد.

کورکومین زردچوبه، برخلاف آسپرین یا ایبوپروفن، التهاب را به طور طبیعی و بدون آسیب زدن به کبد یا کلیه‌ها کاهش می‌دهد. با این توصیف زردچوبه داروی گیاهی موثری برای درمان آرتریت (بیماری‌های التهابی مفصل)، آسیب‌های ورزشی و بیماری‌های خودایمنی مختلف به شمار می‌رود.

پوست بید سفید

پوست بید سفید برای کاهش ناراحتی ناشی از فتق دیسک توصیه می‌شود. ساختار شیمیایی این داروی گیاهی شباهت قابل توجهی به آسپرین دارد و مانند یک مسکن عمل می‌کند، البته بدون این که دستگاه گوارش را تحریک کند. به علاوه پوست بید سفید نوعی داروی قابض است. این دارو برای کودکان مناسب نیست و مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود. ممکن است مصرف این دارو منجر به دل پیچه شود. درهرحال پوست درخت بید نباید بیشتر از ۱۲ هفته مصرف شود. به علاوه چنانچه تحت درمان خاص یک بیماری قرار دارید یا به آسپرین حساسیت دارید، نباید پوست درخت بید سفید مصرف کنید. چون ممکن است این گیاه با بعضی داروها تداخل داشته باشد، حتماً قبل از شروع مصرف در این باره با پزشک مشورت کنید.

کندر

کندر مسکنی طبیعی و درمانی موثر برای فتق دیسک است. کافی است جوشانده کندر را تهیه کنید و روزی دو بار بنوشید تا درد و ناراحتی ناشی از فتق دیسک کمتر شود. کندر مسکنی آلی برای برطرف کردن مشکلات فتق دیسک و آرتروز است.

گل ساعتی

گل ساعتی به دلیل دارا بودن روغن‌های اساسی با خاصیت ضداسپاسم و گرفتگی گیاه موثری برای درمان فتق دیسک است.

می‌توانید ناحیه دردناک را با روغن گل ساعتی ماساژ دهید یا کپسول آن را مصرف کنید. البته فراموش نکنید که قبل از مصرف کپسول با پزشک معالج خود مشورت کنید.

فلفل قرمز

فلفل قرمز ماده طبیعی موثری برای درمان فتق دیسک کمر است. می‌توانید خمیری از فلفل قرمز و آب تهیه کنید و آن را روی موضع دردناک بگذارید یا جوشانده فلفل قرمز را یک بار در روز میل کنید.

سیر

سیر که معمولاً به دلیل مفید بودن برای قلب شناخته می‌شود، گاهی در طب سنتی برای درمان سیاتیک نیز توصیه می‌شود. البته شواهد اندکی دال بر سودمند بودن سیر برای تسکین سیاتیک در دست است و شیوه تاثیرگذاری آن نیز مشخص نیست. متخصصین طب سنتی توصیه می‌کنند که سیر خام را به صورت تازه یا شیر سیر دو بار در روز مصرف کنید. برای تهیه شیر سیر کافی است که دو بوته سیر له شده را با یک فنجان شیر مخلوط کنید.

جوشانده دم اسب

گیاه دم اسب یا سرده گیاهی حاوی مواد معدنی موثر و مغذی برای بافت‌ها است. جوشانده دم اسب به جوش خوردن استخوان‌های شکسته و ترمیم رباط‌های آسیب دیده کمک می‌کند. ۲۸ گرم برگ تازه دم اسب را با ۶۸۰ گرم آب سرد مخلوط کنید و آن را آن‌قدر بجوشانید تا وزن آن به ۴۵۰ گرم برسد. اجازه دهید مخلوط سرد شود، سپس آن را آبکش کنید. هر روز حداقل ۴ بار ۱۰ ـ ۵ میلی لیتر از این محلول بنوشید.

بابونه

روزانه چند بار نوشیدن دمنوش بابونه روشی موثر برای درمان دیسک است. کمپرس گرم بابونه نیز به تسکین درد کمک می‌کند. مخلوط روغن حامل و بابونه نیز برای آرام کردن درد توصیه می‌شود.

کلشی‌سین

کلشی‌سین آمینو ـ آلکالوئید فعالی است که در گیاه سرده زعفران وجود دارد. پودر کلشی‌سین از ساییدن دانه‌های سرده زعفران به دست می‌آید و به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی به درمان فتق دیسک کمک می‌کند. عسل و پودر کلشی‌سین را مخلوط کنید و روزی یک بار از این خمیر استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از این پودر دمنوش تهیه کنید یا آن را با شیر مخلوط کنید و روزی یک یا دو بار بنوشید.

بابا آدم

گیاه بابا آدم حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به زدودن مواد سمی از بدن و دفع تمام مواد مضر کمک می‌کند و درد و التهاب را کاهش می‌دهد. این گیاه برای درمان آرتریت نیز مفید است. بابا آدم را می‌توانید به صورت جوشانده یک یا دو بار در روز مصرف کنید.

پنجه شیطان

گیاه پنجه شیطان علائم سیاتیک مانند بی‌حسی، درد منتشر و کمر درد را تسکین می‌دهد. این گیاه را می‌توانید به صورت جوشانده، تنتور، قرص یا کپسول مصرف کنید.

ترب کوهی

مقداری ترب کوهی را خرد و له کنید تا یک خمیر به دست بیاید. خمیر را اندکی گرم کنید و با آن ناحیه دردناک را ماساژ دهید. سپس پارچه تمیزی را دور آن بپیچید و بگذارید خمیر دو ساعت روی موضع باقی بماند. در روش دیگر می‌توانید ترب کوهی را رنده کنید و آب آن را بگیرید. آب ترب را گرم کنید و مقداری عسل به آن اضافه کنید. روزی سه دفعه دو قاشق چایخوری از این آب ترب بنوشید.

روغن خردل

سه قاشق سوپخوری روغن خردل را گرم کنید و به آن دانه زنیان و سه بوته سیر له شده اضافه کنید. صبر کنید روغن سرد شود، سپس آن را روی ناحیه دردناک ماساژ دهید.

کرفس

کرفس حاوی ترکیبی به نام کومارین است که دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است. یک لیوان آب را بجوشانید و ساقه‌ها و برگ‌های کرفس را به آن اضافه کنید. این مخلوط  را آن‌قدر بجوشانید تا آب به رنگ سبز دربیاید. روزی سه لیوان از این جوشانده بنوشید.

عصاره سیب زمینی

سیب زمینی خام را رنده کنید و آب آن را بگیرید. آب سیب زمینی را با مقداری آب هویج مخلوط کنید و آن را دو بار در روز بنوشید. این مخلوط تحریک عصب سیاتیک را کاهش می‌دهد و حرکت دادن پا را آسان‌تر می‌کند.

جوز

جوز یکی از داروهای گیاهی موثر برای درمان سیاتیک است. ساپونین موجود در جوز درد را تسکین می‌دهد. پودر جوز درشت آسیاب شده را در روغن کنجد تفت دهید تا قهوه‌ای رنگ شود. پس از آن که سرد شد، ناحیه دردناک را با روغن و جوز ماساژ دهید.