مدتی است وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوم یا کار سنگینی انجام می‌دهم، کمرم بشدت درد می‌گیرد. به پزشک مراجعه کرده‌ام،  تشخیص وی دیسک کمر بوده است. این سخن بسیاری از بیمارانی است که هنوز برای درمان درد کمر خود به پزشک مراجعه می‌کنند.

طی تحقیقات به عمل آمده، خوشبختانه بیماران در این گروه از بیماری، مشکل خاصی ندارند و با بسیاری از امکانات و وسایل (تشخیصی، درمانی)‌ می‌توان ضایعه را کمرنگ و تا حدی از بین برد.

دیسک غضروفی است که بین ۲ مهره قرار گرفته است و همچون فنری از فشار مهره بالایی کمر به مهره پایینی جلوگیری به عمل می‌آورد.

دیسک در ناراحتی‌های مختلف به خاطر ورزش، چاقی، تصادفات، موارد مادرزادی، جابه‌جایی مهره‌ها، آرتروز و بالا بودن سن، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و مقدار آب موجود در آن کم و ارتفاعش کاهش می‌یابد و در نتیجه دو مهره به هم نزدیک می‌شوند.

این ساختار باعث جلوگیری از افتادن دیسک در نخاع و فشار روی اعصاب و در نهایت جلوگیری از اختلال اعصاب و فلج قسمتی از عصب می‌شود.

علائم دیسک کمر

از علائم دیسک کمر می‌توان به کمردردهای مزمنی که نزدیک ۵۵ درصد افراد جامعه را شامل می‌شود، اشاره کرد.

طب ورزشی، وقتی دیسک جلو بیفتد، باعث تنگی نخاع می‌شود که در برخی از مواقع منجر به پاره شدن پرده دیسک و افتادن محتویات دیسک به روی نخاع می‌شود که در این حال با تکنیک‌هایی که وجود دارد، بیمار مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد.

یک تکنیک جدید

«قسمتی از جلوافتادگی‌های دیسک با ورزش‌های مختلف آب‌درمانی، فیزیوتراپی، الکتروتراپی و…» قابل درمان هستند.

روش‌های درمانی پس از ۳ الی ۴ ماه کارساز نباشد و کمردرد بیمار مزمن شود، باید تصمیمات دیگری برای آن اندیشیده شود.

کمردردهای شدید و گرفتاری مهره‌های ۴ و ۵ باعث فشار به عصب و کشیده‌شدن بیماری به یک پا و گاهی تا زانو و انگشتان پا از علایم محسوس در دیسک کمر است.

جراحی‌هایی که تاکنون برای بیماری دیسک صورت می‌گیرد از طریق نخاع و یا در صورت کم‌بودن فضا، برداشتن قسمتی از مهره است که در تکنیک‌های جدید درمانی (همانند جایگذاری یک دکمه یا جک از پشت ستون فقرات بدون باز کردن نخاع) فاصله ایجاد شده فتق دیسک (دیسک جلوافتاده) بالای ۸۷ درصد، به جای خود باز می‌گردد که پس از درمان آن، امکان عود بیماری بسیار کم می‌شود.

با عدم درمان به موقع این بیماری به مرور زمان آب دیسک کم و کمتر می‌شود و فتقی که جلو افتاده، پس از گذشت زمانی، پاره می‌شود و محتویات آن به روی نخاع می‌افتد ولی با به‌کار‌گیری تکنیک جدید در این بیماری ۹۰ درصد از بیماری قابل درمان می‌شود، چرا که در این عمل جراحی به دو مهره و دیسک وسط آنها هیچ آسیبی وارد نمی‌شود و از آنجایی که برش بسیار کوچک (cm 43) است، عضله و تاندون‌های دور مهره، متوجه آسیب‌ زیادی نمی‌شود.

آمارها نشان می‌دهند که پس از عمل جراحی دیسک کمر، بسیاری از بیماران مجددا دچار درد کمر می‌شوند. در عمل‌های جراحی سنتی، کمردردهای حاد از بین بروند ولی با سرد و گرم شدن هوا، خم و راست شدن و … فرد دوباره درد را در ناحیه دیسک حس می‌کند چرا که این واحد برای همیشه از بین رفته است.

بهترین توصیه

با ورزش و تغذیه سالم می‌توان از بروز چنین بیماری پیشگیری کرد، چرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

انجام ورزش های کمر درد به صورت روتین به بیماران کمک می کند که  از سفتی و ضعف عضلات و کمر درد مجدد جلوگیری کنند و شدت و مدت درد ناشی ازدرد کمر را کاهش می دهند. ورزش دیسک کمر و برنامه های توانبخشی کمر درد بسته به علت کمردرد و شدت دردی که بیمار احساس  می کند، متفاوت است. بنابراین، بیماران باید به یک متخصص ستون فقرات مراجعه کنند که در زمینه طراحی برنامه شخصی برای ورزش های کمردرد تبحر داشته باشد و در مورد استفاده از شکل و روش های مناسب بتواند دستورات لازم را ارائه کند. تقریبا هر فردی می تواند ورزش های کششی بافت های نرم بدن خود، عضلات، رباط ها و تاندون ها را در کمر، پا، باسن و دور ستون فقرات خود انجام دهد. در مورد ارتباط کمر درد با ورزش باید گفت ستون فقرات و عضلات، رباط ها و تاندون های مجاور آن همگی برای حرکت کردن طراحی شده اند و هرگونه محدودیت در حرکت آنها باعث تشدید کمردرد می شود.

منبع:متخصص کمردرد و دیسک کمر

طراحی سایت و سئو