post_image

سیاتیک واژه‌ای است که به درد قسمت‌ تحتانی کمر با انتشار به باسن، ران و قسمت پایینی پا اطلاق می ‌شود. این درد اغلب با کرختی یا ضعف پاها همراه است.این درد ممکن است ناگهانی ایجاد شده و از چند روز تا چند هفته ادامه پیدا کند.

پیشگیری از سیاتیک

اگر اضافه وزن دارید وزن خود را متعادل کنید.

با کمک ورزش‌ های مناسب می ‌توانید عضلات شکم و کمر خود را تقویت کنید.

اشیای سنگین را بسرعت و با یک حرکت سریع و ناگهانی از روی زمین بلند نکنید.

وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید. آگاهی از این‌که چگونه درست بایستید و نیز آشنایی با صحیح بلند کردن اجسام سنگین، تاثیر زیادی در حفظ و نگهداری کمر شما دارد.

کفش مناسب بپوشید. بهترین کفش برای پیشگیری از کمردرد، کفش‌ هایی با پاشنه ۳ـ۲ سانتیمتر است. کفش ‌های پاشنه‌ دار یا تخت هر کدام به نحوی موجب کمردرد می ‌شود.

درست بخوابید. روش صحیح درست خوابیدن می ‌تواند درد سیاتیک و کمر را کاهش دهد. به عنوان مثال اگر به پهلو می ‌خوابید پاهای خود را ۱۰ تا۲۰ درجه خم کنید و بین دو زانو بالش کوچکی قرار دهید یا اگر به صورت طاق باز می‌ خوابید زیر زانوی خود بالشی بگذارید تا پاهای شما خم نگه داشته شود.

در نهایت باید توصیه کرد کمردرد را از بروز نخستین علائم جدی بگیرید و آن را پیگیری کنید حتی اگر سیاتیک نباشد.

درمان سیاتیک

* تسکین درد توسط داروهای بدون نسخه مثل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی(مانند بروفن). گاهی یک پزشک ممکن است داروهای استروئیدی را برای رفع درد تجویز یا تزریق کند تا التهابی که همراه با سیاتیک ایجاد شده است کاهش پیدا کند.

* فیزیوتراپی برای تسکین درد و اصلاح مشکلات وضعیتی که سبب تشدید درد می ‌شوند.

* جراحی زمانی انجام می ‌شود که درمان های دارویی و فیزیوتراپی سبب بهبود و یا تسکین علایم نشود و یا در صورتی که مشکلاتی نظیر بی اختیاری ادرار و مدفوع ایجاد شود.

منبع : تبیان , وبلاگ دکتر هاشمی



Share →

طراحی سایت و سئو

تماس

بزرگراه چمران، ابتدای باقرخان غربی، پلاک 89 قدیم، 26 جدید، طبقه دوم
Build a website with PageLines